nieuws

Wakker Dier start campagne tegen wit kalfsvlees

Slagersnieuws

AMSTERDAM – Wakker Dier start donderdag met een campagne om supermarkten en restaurants te bewegen geen blank kalfsvlees meer te verkopen.

AMSTERDAM – Wakker Dier start donderdag met een campagne om supermarkten en restaurants te bewegen geen blank kalfsvlees meer te verkopen.

De stichting die zich inzet voor het bevorderen van het welzijn van dieren hekelt het feit dat kalveren bewust ijzerarm voer krijgen, waardoor bloedarmoede ontstaat. Dit om het kalfsvlees blank te krijgen.
‘Nederland is de grootste exporteur ter wereld van blank kalfsvlees. In Nederland wordt het veel in restaurants gegeten en in toenemende mate ook in supermarkten verkocht. De consumptie stijgt al jaren’, licht Sjoerd van de Wouw (Wakker Dier) de actie toe.
Van de Wouw heeft naar eigen zeggen becijferd dat hiervoor jaarlijks anderhalf miljoen kalfjes in Nederland worden vetgemest, waarvan driekwart bloedarmoede heeft. ‘Omdat er in Nederland niet genoeg kalfjes worden geboren, worden 600.000 pasgeboren kalfjes geïmporteerd. De laatste jaren komen die steeds vaker uit verder gelegen landen als Polen en Litouwen.’
Blank kalfsvlees is al langer omstreden. Het lage hemoglobinegehalte in het bloed van de beesten zou lusteloosheid en stramheid veroorzaken. ‘Wij adviseren consumenten rosé kalfsvlees’, aldus een woordvoerder van de Dierenbescherming in de Volkskrant.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels