nieuws

Wakker Dier: parodie op ‘Kip! Het meest..

Slagersnieuws

AMSTERDAM – In de strijd tegen de bio-industrie zet de Stichting Wakker Dier sinds maandag 14 juli een nieuw reclamespotje in. In plaats van de slogan ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees!’ klinkt er nu ‘Kip, het meest mishandelde stukje vlees!’ Het productschap PPE eist dat Wakker Dier stopt met de ‘mishandelde’ campagne.

Wakker Dier: parodie op ‘Kip! Het meest..

AMSTERDAM – In de strijd tegen de bio-industrie zet de Stichting Wakker Dier sinds maandag 14 juli een nieuw reclamespotje in. In plaats van de slogan ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees!’ klinkt er nu ‘Kip, het meest mishandelde stukje vlees!’ Het productschap PPE eist dat Wakker Dier stopt met de ‘mishandelde’ campagne.

Wakker Dier benadrukt dat de eigen campagne het zonder subsidie van de Europese Unie moet stellen, dit in tegenstelling tot de campagne van de vleessector. 
 
Ruimte
In radiospots zegt Wakker Dier dat een kip ‘in de oven meer ruimte heeft, dan zij tijdens haar leven ooit heeft gehad’. Tegelijk met de lancering van het spotje dient de stichting een klacht in bij de Europese Commissie en bij de Dienst Regelingen van het ministerie van Landbouw in Nederland. De laatste instantie ziet toe op de besteding van Europese subsidies. 
 
Subsidie
‘Wakker Dier wil dat de 3 miljoen euro die de vleessector aan EU-subsidie kreeg, wordt teruggevorderd’, aldus de stichting. ‘De Europese Commissie verstrekte subsidie voor een informatiecampagne over dierenwelzijn en voedselveiligheid, maar de vleessector misbruikt het geld voor een platte campagne die voornamelijk bestaat uit het geven van kiprecepten.’ 

Productschap eist stopzetting
Deze nieuwe campagne is het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) in het verkeerde keelgat geschoten. Het productschap heeft Wakker Dier dan ook dinsdag 15 juli per brief verzocht de campagne te beëindigen.
Mocht de actiegroep daar niet positief op reageren, dan sluit het productschap een gang naar de rechter niet uit. Dat heeft een woordvoerster gezegd. Het productschap denkt juridisch een vuist te kunnen maken omdat Wakker Dier in de campagne gebruik maakt van de melodie van de slogan van het productschap ‘Kip. ‘t Meest veelzijdige stukje vlees’. ‘Wij hebben daar de rechten op.’

Herkenning
Verder stelt het productschap dat de actiegroep misbruik maakt van de inspanningen van de pluimveesector. ‘De slogan wordt door vrijwel iedere Nederlander positief herkend. Wakker Dier misbruikt deze slogan en de muzikale compositie om mensen foutief te informeren.’ De campagne loopt al sinds 1979, het muziekje is af en toe gemoderniseerd.

Beluister het radiospotje hier

 

Reageer op dit artikel