nieuws

Traditionele koopavond bloedt dood

Slagersnieuws

SLAGERSWERELD – De traditionele koopavond staat al jaren onder druk. Retailers zien het klantenaantal afnemen en de consument kijkt wel, maar koopt steeds minder. Wat moet er gebeuren met de koopavond?

SLAGERSWERELD – De traditionele koopavond staat al jaren onder druk. Retailers zien het klantenaantal afnemen en de consument kijkt wel, maar koopt steeds minder. Wat moet er gebeuren met de koopavond?

Koopavond stond synoniem voor omzet. De klant ging een avondje winkelen in stad of dorp en besteedde er een aanzienlijk geldbedrag. Maar die tijd is voorbij. De supermarkt is tegenwoordig elke avond tot acht uur open, consumenten hebben veel minder tijd en willen zo efficiënt mogelijk boodschappen doen. De kloof tussen boodschappen doen en winkelen, het funshoppen, is in de loop van de tijd steeds groter geworden. Vooral bij winkelen wil de consument vermaakt worden. Daarvoor moet er meer gebeuren dan de deuren van de winkel ‘s avonds later sluiten.

Onderzoek
Vermaak is er blijkbaar wel bij de grote woonwarenhuizen en op de koopzondagen. Afgelopen Hemelvaartsdag stonden er kilometerslange files op de snelweg, veroorzaakt door consumenten die naar Ikea wilden. Een andere oorzaak voor de neergang van de koopavond: er is in Nederland geen zondag meer te vinden waarop er geen winkel open is. De traditionele koopavond heeft het dankzij deze tendensen zwaar te verduren.

Dit gegeven vormde voor vierdejaars studenten van de opleiding Small Business & Retail Management van de Hanzehogeschool Groningen aanleiding om verder onderzoek te doen naar het belang van de koopavond. Onder leiding van docenten Mieke Nauta en Jacques Hartog ondervroegen leerlingen zowel retailer als consument in de gemeente Haren. Hoewel het onderzoek beperkt is tot die plaats, staat het symbool voor bijna alle winkelgebieden in Nederland.

Wat blijkt? De winkeliersvereniging Ondernemend Haren heeft de indruk dat het aantal bezoekers terugloopt en dat de besteding per klant afneemt. ‘Als je hier om zeven uur rondloopt, kun je een kanon afschieten. Zo stil is het hier’, zei een ondernemer op de onlangs gehouden vergadering van de Harense winkeliersvereniging. De helft van de winkeliers wil best meer investeren in gezamenlijke activiteiten, zo blijkt uit een peiling onder 69 Harense winkeliers.

Activiteiten
Zij zien het tegelijk openen en sluiten als belangrijke voorwaarde voor het slagen van de koopavond. De winkeliers geven aan dat ze zich gezamenlijk sterk willen maken voor activiteiten om de consument te trekken. Maar ook zijn er tegengeluiden: ‘Het onderscheidend aanbod van een winkel genereert traffic. Activiteiten op de koopavond zie ik als extraatje.’ De belangrijkste conclusie die de studenten trekken: de koopavond moet aantrekkelijker worden voor zowel winkelier als consument.