nieuws

Slagers verloren klanten in 2008

Slagersnieuws

DONGEN – Het aandeel in de huishoudens dat wel eens bij de slager koopt liep terug van 40,0% in 2007 naar 37,3% in 2008. Dat stelt het marktonderzoeksbureau GfK Panelservices uit Dongen.

Slagers verloren klanten in 2008

DONGEN – Het aandeel in de huishoudens dat wel eens bij de slager koopt liep terug van 40,0% in 2007 naar 37,3% in 2008. Dat stelt het marktonderzoeksbureau GfK Panelservices uit Dongen.

De speciaalzaken in food hebben in het jaar 2008 in zijn algemeenheid minder klanten getrokken. Vooral de traditionele bakkers, slijters, slagers en groentewinkels verloren klandizie. Ook de ambulante handel op markten verloor klanten. Bovendien is het klantenprofiel van de speciaalzaken sterk vergrijsd. Jongeren en vooral huishoudens met kinderen kiezen vaak voor de supermarkt.

Van de huishouden kocht 47,1% in 2008 bij de bakker. Dat was in 2007 nog 49,9%. Ook ging 47,1% van de huishoudens vorig jaar wel eens naar de markt voor het aankopen van voedingsproducten. Een jaar eerder was dat 48,8%. Het aandeel in de huishoudens dat wel eens bij de slager koopt liep terug van 40,0 naar 37,3%. De groenteboer mocht in 2008 nog 30,9% van de huishoudens tot zijn klant rekenen. Een jaar eerder was dat nog 33,6%.

GfK stelt vast dat de food-afdelingen van de warenhuizen opnieuw klanten winnen. Evenals de reformzaken behalen zij naar verhouding veel omzet bij de jonge alleenstaanden. In de klantenkring van viswinkels, kaasspeciaalzaken en reformzaken ziet het onderzoeksbureau weinig verschuivingen.