nieuws

Slagers en bakkers deinen mee op oranjegekte

Slagersnieuws

SMILDE – Het zal niemand ontgaan zijn, het EK Voetbal mist haar uitwerking niet op de samenleving. Straten kleuren oranje en winkeliers spelen in op het ‘oranje-gevoel’.
Slagerij Eleveld uit Smilde hield onlangs een speciale EK-actie en ontving de prijswinnaars in zijn zaak.

Slagers en bakkers deinen mee op oranjegekte

SMILDE – Nu het Nederlands Elftal als een tierelier draait spelen veel winkeliers in op het oranjegevoel.  Slagerij Eleveld uit Smilde hield onlangs een speciale EK-actie en ontving de prijswinnaars (foto) in zijn zaak. Hoofdprijs: een barbecue in de vorm van een voetbal.

‘We hebben een advertentie in de lokale krant geplaatst en klanten die deze uitknipten, hun naam invulden en inleverden maakten kans op een barbecue in de vorm van een voetbal,’ laat Henk Eleveld de redactie van Slagerswereld weten. Afgelopen zaterdag werden de winnaars van de voetbalbarbecue bekendgemaakt in de winkel. Vier troostprijzen waren er in de vorm van barbecue tangensets.

Slagerij Niek Kramer uit Anna Paulowna heeft ook de nodige acties tijdens het Europees Kampioenschap. De winkel is versierd en er is een heuse grasmat aangelegd voor de toonbank, staat te lezen in de Polderbode. Bij aankoop van diverse artikelen krijgen de bezoekers een gratis leren bal met oranje opdruk. Ook kan de klant bij Slagerij Kramer poulen. Wie de juiste uitslag van de wedstrijden in de voorrondes weet te raden loot mee voor de balbeque, een luxe houtskool barbeque met balprint.

EK-knabbels

Lokale bakkers haken ook in op de oranjekoorts. In Putten bij bakkerij Looijengoed is het personeel zelfs in hogere sferen. ‘We doen er volop aan mee,’ laat medewerkster Sebine Kiezebrink weten. ‘Ons personeel is verkleed en de bezoekers reageren daar enthousiast op. Het is goed voor de klantenbinding.’ Met producten als oranje gebak, EK gevulde koeken (koeken in vorm van t-shirt met rugnummer), EK-knabbels en oranje tompouces scoort de Puttense bakker, die de hele winkel heeft versierd, heel behoorlijk.

Snackfabrikant Mora komt met speciale oranjesnacks, zoals de Aufwiederschnitzel (30 minischnitzeltjes voor in de frituur).

Ook steeds meer klanten van supermarkten stoppen aan het Nederlands elftal gelieerde producten in hun winkelmandje. Vorige week rekenden ruim 1 op de 10 Nederlanders een Oranjeproduct af bij de kassa. In de week ervoor had nog maar 6,5 procent van de klanten interesse voor een dergelijk product. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Vorige week zetten supermarkten 593 miljoen euro om, 8,4 procent meer dan in dezelfde week een jaar geleden. Volgens berekeningen van het GfK hebben supermarkten daarmee 5 miljoen euro meer omgezet als gevolg van het voetbaltoernooi. Producten die aan het Nederlands elftal zijn gelieerd, worden in de afgelopen week (week 23) in verhouding vaker gekocht in het Zuiden van het land. In de drie grote steden moet de Oranjekoorts nog ontbranden. De meest verkochte Oranjeproducten in de afgelopen week zijn achtereenvolgens Page 24-rol EK verpakking, Buys EK Zoenen, Bavaria EK Toto, Pringles Hot Holland Hot en Campina Oranjevla.