nieuws

Slager Joosten bindt strijd aan tegen oneerlijke concurrentie supermarkten

Slagersnieuws

BARNEVELD – Een advertentie van Lidl, die rundergehakt voor €2,50 de kilo aanbiedt schoot Keurslager Jan Joosten (columnist van Slagerswereld.nl) in het verkeerde keelgat. Hij wil de oneerlijke concurrentie aanpakken.

Slager Joosten bindt strijd aan tegen oneerlijke concurrentie supermarkten

BARNEVELD – Een advertentie van Lidl, die rundergehakt voor €2,50 de kilo aanbiedt schoot Keurslager Jan Joosten (columnist van Slagerswereld.nl) in het verkeerde keelgat. Hij wil de oneerlijke concurrentie aanpakken.

 ‘We zijn het zat!’, schreeuwt Jan Joosten uit. ‘We laten ons niet meer op een oneerlijke manier behandelen.’ Hij roept collega slagers op de strijd tegen de oneerlijke concurrentie van de Supers aan te binden. Ook aan alle politieke partijen in de tweede kamer heeft hij zijn ongenoegen geuit. Culinair journalist en columnist van de Telegraaf Felix Wilbrink heeft vrijdag 10 oktober de oproep van Jan Joosten in zijn veelgelezen column overgenomen onder het kopje ‘Superterreur’. Wilbrik en Joosten kennen elkaar. Joosten was ook actief op het door de Telegraaf geïnitieerde Smaakparade, die in het eerste weekend van oktober in Almere plaats vond.

Machtsmisbruik
Wilbrink doet verslag van het telefoongesprek met Joosten: ‘Als de Rabo en de ABN lelijke advertenties zetten dan is er binnen een half uur een minister en een instantie bij om er een oordeel over uit te spreken’, fluisterde hij haast. ‘Maar in diezelfde krant staat nog een advertentie. Kogelbiefstuk voor een tientje per kilo. Felix, dat kan niet. Dat bestaat niet. Dat is vèr onder de inkoopprijs. ’We moeten minder vlees eten’, roept de ene minister. ‘Meer kwaliteit’, roept de ander. Maar ze zien niet dat dit soort aanbiedingen machtsspel is. Dat ze zo de echte vakman, de echte slager voorgoed kapot maken. Als ze dat zo laten, vermoorden ze een complete beroepsgroep. Machtsmisbruik, dat is het. Waar is die Nederlandse Mededingsautoriteit nu?’ Dan nog stiller: ‘Nou, laat maar, Felix, ik stuur wel een ingezonden brief. Niet dat het helpt, kapot moeten we… Fijn dat ik even tegen je aan mocht praten.’

Actie
Wilbrink vervolgt: ‘Alle Jannen, alle eerlijke vakmannen, wat mij betreft komt er actie. Ik zal het blijven zeggen. De macht van de supers is te groot geworden. Dat is gewoon niet goed voor ons land. Het is tijd voor actie. Ministers, doe eindelijk iets. De mogelijkheden zijn er. De bouw, de banken, ach, overal kan het en moet het, gewoon wettelijk. Maar de superterreur mag maar doorgaan.’

De column heeft inmiddels een aantal reacties opgeleverd. Lovende woorden over slagerij Joosten van mensen uit Barneveld. ‘Houd Keurslagerij Joosten in Barneveld in ere!’, aldus één van die reacties. Ook ondersteunde reacties van collega’s, al vindt Joosten het aantal nog aan de magere kant. Collega Albert uit Apeldoorn heeft nog wel een tip: ‘Steeds meer consumenten kopen op basis van uiterlijk en prijs en minder op basis van smaak!!!! Als slagers moeten we ze weer laten kennismaken met de ouderwetse smaak!’

Jan Joosten roept collega’s op door te linken naar:   http://www.telegraaf.nl/etenengenieten/culinisten/felixwilbrink/2153262/__Superterreur__.html. Daar kan een reactie worden achtergelaten. ‘Hiermee bereiken wij, dat deze prijsconcurrentie leeft en dat er actie ondernomen moet worden.’