nieuws

Ruim derde deel omzet slagerij komt van ouderen

Slagersnieuws

DONGEN – Speciaalzaken zijn relatief gezien het meest populair bij ouderen. Ruim een kwart van de omzet van de slager komt van welgestelde gepensioneerden. Ruim tien procent komt van gepensioneerden met een beperkter inkomen. Tweeverdieners nemen daarentegen maar vijf procent van de omzet voor hun rekening.

Ruim derde deel omzet slagerij komt van ouderen

DONGEN – Speciaalzaken zijn relatief gezien het meest populair bij ouderen. Ruim een kwart van de omzet van de slager komt van welgestelde gepensioneerden. Ruim tien procent komt van gepensioneerden met een beperkter inkomen. Tweeverdieners nemen daarentegen maar vijf procent van de omzet voor hun rekening.

 Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panelservices. Speciaalzaken zijn in toenemende mate afhankelijk van de bestedingen door ouderen. Supermarkten behalen 45,2 procent van hun omzet onder gezinnen, 14,2 procent onder jongeren en 40,6 procent onder ouderen. ‘Het omzetaandeel bij de ouderen, door de keuze voor de speciaalzaak, blijft achter’, aldus het GfK. Voor de slagerij liggen de percentages als volgt:

 

 Omzetverdeling over 2007

 
DOELGROEP SLAGERIJ  LANDELIJK  SUPERMARKT
Jonge alleenstaanden 2,6* 7,0 7,2
Tweeverdieners 5,0 6,8 7,0
Huishoudens met kinderen, beperkt inkomen 10,6 13,6 14,4
Welgestelde huishoudens met kinderen 25,0 29,5 30,8
Kostwinner (2p) 15,1 11,9 11,3
Alleenstaanden 5,5 7,3 7,0
Gepensioneerden met beperkt inkomen
 
10,5 6,6 6,2
Welgestelde gepensioneerden 25,8 17,4 16,1
  100 100 100
 
* Zo lees je de tabel:
 Van de omzet van de slager komt 2,6 procent van de jonge alleenstaande (jonger dan 40 jaar), landeljik gezien neemt deze groep 7 procent van de bestedingen voor zijn rekening.
 
Speciaalzaken
Steeds minder huishoudens kopen rechtstreeks bij een boer, kweker of teler. In 2007 heeft een op de drie huishoudens daar producten gekocht. In 2003 lag dit aandeel nog op een vijfde. In tegenstelling tot de speciaalzaken en agrarische voedingverkopers zijn drogisten en warenhuizen wel populairder. Beide zien hun klantenkring groeien. Dit wordt vooral veroorzaakt door de bestedingen van (jonge) alleenstaanden.
 
 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels