nieuws

Promotie van vers vlees levert super meer klanten op

Slagersnieuws

UTRECHT – Een supermarktketen als Albert Heijn krijgt met een verhoogde promotiedruk voor vers vlees beduidend meer klanten over de vloer. Ook wordt er meer vlees verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van supermarktonderzoeker GfK Panel Services.

Promotie van vers vlees levert super meer klanten op

UTRECHT – Een supermarktketen als Albert Heijn krijgt met een verhoogde promotiedruk voor vers vlees beduidend meer klanten over de vloer. Ook wordt er meer vlees verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van supermarktonderzoeker GfK Panel Services.

Vervolgonderzoek zal uit moeten wijzen of promoties in vers vlees ook daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de winstgevendheid van de retailer.  Bestaand promotieonderzoek is gebaseerd op kruidenierswaren, op categorieën waar A-merken actief zijn, maar supermarkten maken ook veelvuldig gebruik van vleespromoties. GFK heeft de promotie-effectiviteit binnen de categorie vers vlees onderzocht. Het onderzoek is uitgevoerd op de aankoopdata van Albert Heijn voor vers vlees in 2006 via de ConsumerScan van GfK Panel Services en gekoppeld aan alle folderaanbiedingen binnen de categorie vers vlees van Albert Heijn.

Klanten
Albert Heijn trekt in de vier weken met de hoogste promotiedruk in vlees 108.000 huishoudens meer dan in een gemiddelde week en dat is een relatieve stijging van bijna 10%. Als dit wordt vergeleken met de vier weken met de laagste promotiedruk, dan is de stijging zelfs 19%.

In de vier weken met de hoogste promotiedruk is er gemiddeld 190 ton meer vers vlees bij Albert Heijn gekocht. Dat is 21% meer dan gemiddeld. De promotiedruk in deze vier weken is gemiddeld 52% geweest, terwijl dat in een gemiddelde week slechts 26% was. Albert Heijn heeft als gevolg van de vleespromoties 10% meer klanten binnengehaald. Dus als de doelstelling was om meer traffic te generen, dan is deze zeker geslaagd. Bovendien hoeft een vleespromotie bij Albert Heijn niet alleen winstgevendheid als doelstelling te hebben, maar kan ook bijdragen aan het algemene prijs- of versimago van Albert Heijn.

 
 

Reageer op dit artikel