nieuws

Prijsslag supers stimuleert speciaalzaak

Slagersnieuws

Speciaalzaken hebben vorig jaar hun klantenkringen weten te behouden, ondanks de aanhoudende prijzenslag tussen de supermarktketens. Dit blijkt uit cijfers die het onderzoeksbureau GfK vrijdag heeft bekendgemaakt.

Speciaalzaken hebben vorig jaar hun klantenkringen weten te behouden, ondanks de aanhoudende prijzenslag tussen de supermarktketens. Dit blijkt uit cijfers die het onderzoeksbureau GfK vrijdag heeft bekendgemaakt.

Volgens GfK was het bezoek aan onder meer drogisterijen, bakkers, slagers, bloemisten en de markt vrijwel gelijk aan dat van 2004. Kaaswinkels en viszaken zagen hun klantenkringen zelfs stijgen. In 2004 nam het aantal klanten in de speciaalzaken nog sterk af. GfK-onderzoeker Joop Holla meent dat klanten de service in de speciaalzaken weer waarderen. Door de prijzenoorlog is de dienstverlening in supermarkten sterk verminderd. Supermarkten gaan om de kosten te drukken steeds meer over op zelfbediening, ook bij de vlees- en kaasafdelingen. ‘Mensen missen dan de persoonlijke aandacht.’ Het publiek vergrijst nog steeds wel bij de speciaalzaken. Jongeren kiezen er in toenemende mate voor om in één winkel de boodschappen te doen. Holla verwacht niet dat speciaalzaken zullen profiteren van de vergrijzing van de samenleving. ‘Gedrag uit het verleden neem je mee naar de toekomst’, zo zei hij.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels