nieuws

PPE niet tevreden over uitspraak Reclame Code Commissie

Slagersnieuws

ZOETERMEER – Het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) is niet tevreden met de uitspraak door de Reclame Code Commissie over een advertentie van de ‘kip campagne’.

ZOETERMEER – Het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) is niet tevreden met de uitspraak door de Reclame Code Commissie over een advertentie van de ‘kip campagne’.

‘De advertentie is er een uit de business to business campagne en is niet bedoeld voor consumenten’, aldus het PPE dat hoger beroep overigens niet zinvol acht, aangezien het reclame-onderdeel nu afgerond is. De Reclame Code Commissie vindt een zin in een van de vele advertenties van de kipcampagne onjuist. De reclamecode richt zich doorgaans op consumentenuitingen, terwijl de betreffende zin uit de advertentie ‘kip is 100% OK’ echter bedoeld is voor food professionals, en niet voor consumenten. Volgens het PPE heeft deze uitspraak betrekking op 100% voldoen aan regelgeving en op kwaliteitssystemen die nog verder gaan dan de regelgeving. De RCC vindt 100% te absoluut maar wijst de klacht van Wakker Dier verder af. De advertentie is verder akkoord volgens de Reclame Code.

De campagne ‘Kip. ‘t Meest veelzijdige stukje vlees.’ wordt voor de helft betaald door de Europese Unie en voor de helft door de Nederlandse pluimveeslachterijen. De campagne heeft als doel het imago van kip te ondersteunen. De campagne richt zich voor het grootste deel op consumenten en voor een klein deel op foodprofessionals. Met de campagne brengen de Europese Unie en het PPE het lekkere, de veelzijdigheid en het gemak van kip onder de aandacht. Maar ook hoe kip volgens strenge welzijns- en hygiënewetgeving wordt geproduceerd.