nieuws

Positie slager blijft kwetsbaar

Slagersnieuws

UTRECHT – De positie van de slager blijft kwetsbaar. Om marktaandeel terugwinnen van de supermarkt is focus op kwaliteit, gemak en variatie belangrijk. Ook samenwerking met andere versspecialisten biedt mogelijkheden.

Positie slager blijft kwetsbaar

UTRECHT – De positie van de slager blijft kwetsbaar. Om marktaandeel terugwinnen van de supermarkt is focus op kwaliteit, gemak en variatie belangrijk. Ook samenwerking met andere versspecialisten biedt mogelijkheden.

Dat stelt Rabobank in haar laatste editie Cijfers&Trends waarin tachtig verschillende branches onder de loep zijn genomen. Nu de focus op prijs naar de achtergrond verdwijnt, kan de ambachtelijke slager zich ten opzichte van het supermarktkanaal profileren als vakbekwaam en deskundig, aldus de bank. Zaken als gemak, kwaliteit en variatie in het assortiment gaan (weer) de doorslag geven. Bovendien is de consument steeds meer geïnteresseerd naar de herkomst van het vlees. Om in te spelen op de consument die steeds meer zoekt naar een ‘totaaloplossing’ kan samenwerking met andere (lokale) versspecialisten kansen bieden.

De trends die Rabobank signaleert zijn:

  • Gezonde voeding, voedselveiligheid en dierenwelzijn.
  • De vraag naar vleesvervangers, vis en biologische producten neemt verder toe.
  • Meer initiatieven rond streekvlees.
  • Consument wil gemaksproducten.
  • Meer kleine huishoudens beïnvloedt vraag naar kleinere verpakkingseenheden.