nieuws

Omzet detailhandel food blijft licht groeien

Slagersnieuws

UTRECHT – De detailhandel food laat krachtige omzetmutaties zien in zowel 2007 als 2008. De behoefte aan luxe en gemak neemt toe en de consument let iets minder op de prijs.

Omzet detailhandel food blijft licht groeien

UTRECHT – De detailhandel food laat krachtige omzetmutaties zien in zowel 2007 als 2008. De behoefte aan luxe en gemak neemt toe en de consument let iets minder op de prijs.

Dat concludeert Rabobank in zijn recente uitgave Cijfers & Trends. Ondanks de mooie recente groeicijfers verwacht Rabobank de aankomende jaren geen grote groei van de consumptieve uitgaven aan voeding. Oorzaak is dat voeding zeer licht conjunctureel gevoelig is.

Speciaalzaken

Speciaalzaken zullen nog verder in het nauw gedreven worden door de supermarkten, omdat veel van hen nog traditioneel aanbieden en er onvoldoende in slagen zich te onderscheiden van de supermarkt.

Vergrijzing

Wel ziet de bank groeikansen in de vergrijzing. Chefeconoom Wim Boonstra: Het biedt bedrijven in bijna alle sectoren kansen om te groeien en te specialiseren, want deze "krasse knarren" kiezen als consumenten bovenal voor comfort en gemak.’