nieuws

Minder reclame voor vlees

Slagersnieuws

AMSTERDAM – Er is door de vleessector in 2009 minder geld uitgegeven voor reclame voor vlees. Wel gaven afzonderlijke sectoren, zoals de kalfsvleessector, meer geld uit.

Minder reclame voor vlees

AMSTERDAM – Er is door de vleessector in 2009 minder geld uitgegeven voor reclame voor vlees. Wel gaven afzonderlijke sectoren, zoals de kalfsvleessector, meer geld uit.

De totale vlees- en vissector gaf in 2009 voor 17,7 miljoen euro aan reclame uit. Dat is een daling van 1,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, toen precies 18 miljoen euro aan reclame werd uitgegeven.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen Media. In 2008 steeg het besteedde bedrag met 65 procent juist sterk ten opzichte van 2007. Het lijkt er dan ook op dat de recessie bedrijven iets voorzichtiger heeft gemaakt.

Vlees
De Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) gaven met 4,7 miljoen het meeste uit. Ook de Stichting Promotie Kalfsvlees timmerde aan de weg. De stichting besteedde 1,45 miljoen aan media-uitingen, vergeleken bij een bedrag van €  4.000 in 2008. Zo was de tv-spot ‘Kalfsvlees, daar word ik vrolijk van’, maanden te zien op televisie.

De VanDrie Group heeft de reclamebestedingen volgens de cijfers bijna verdubbeld tot €  21.000. Bij Plukon Poultry stegen de uitgaven van €  2.000 tot €  7.000 terwijl de vestigingen van Vion in Groenlo en Boxtel veel minder uitgaven. In 2008 werd €  64.000 uitgegeven, in 2009 nog €  15.000.
 

Lees ook:
Slavakto-voorzitter: vlees beter op de kaart zetten (29 september 2009)
Weer oproep minder vlees, maar waar blijft COV? (10 september 2009)
Jos Goebbels wil strijden voor imago vlees (3 september 2009)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over reclame voor vlees

Reageer op dit artikel