nieuws

Liever een varkenslapje dan biefstuk

Slagersnieuws

MUIDEN – Bij levensmiddelenconcern Vion merken ze het sinds een tijdje: nu de economie in het slop zit, gaan consumenten de hand wat meer op de knip houden.

Liever een varkenslapje dan biefstuk

MUIDEN –  Bij levensmiddelenconcern Vion merken ze het sinds een tijdje: nu de economie in het slop zit, gaan consumenten de hand wat meer op de knip houden.

Woordvoerder Marc van der Lee van VION ziet precies welke lekkernij gewild is in de winkels, en welke niet. Een ding staat volgens hem buiten kijf: ook tijdens een recessie blijven mensen vlees eten. ‘Daar verandert niks aan,’ laat hij het AD weten. Toch is er wel degelijk sprake van een ‘verschuiving’. Nee, het is zeker nog geen aardverschuiving, zegt hij, maar wél een verschil. ‘Nu de portemonnee krapper dreigt te worden, zie je goedkopere producten populairder worden.’

Karbonaadjes

Dat betekent: meer koteletten, meer karbonaadjes, meer varkenslapjes en ook meer slavinken. Van der Lee: ‘In het algemeen kun je stellen dat er nu meer varkensvlees en kip wordt gegeten.’ Het nakijken heeft het rund. ‘Dat vlees is duurder en daardoor iets minder gewild.’  Sinds begin dit jaar buitelen de supermarkten bovendien over elkaar heen met ‘kiloknallers’ en andere goedkope aanbiedingen. Van der Lee: ‘Als mensen dan ook nog eens het gevoel hebben dat ze minder te besteden hebben, versterkt dat elkaar alleen maar.’

Deen, een regionale keten die 54 supermarkten in Noord-Holland heeft, constateert hetzelfde. Woordvoerster Elsemiek Deen merkt dat de klant doordeweeks nog wel komt ‘Maar de mensen besteden minder. Er ligt geen schouderham, maar gebraden hart op de boterham.’