nieuws

KNS wint procedure over misleidende reclame tegen Aldi

Slagersnieuws

RIJSWIJK – De KNS is blij met de uitspraak van de Reclame Code Commissie over de ingediende klacht aangaande een reclame-uiting van Aldi. De commissie heeft geoordeeld dat de reclame-uiting misleidend is en dus de klacht terecht is ingediend. Ook slagers reageren opgetogen.

KNS wint procedure over misleidende reclame tegen Aldi

RIJSWIJK – De KNS is blij met de uitspraak van de Reclame Code Commissie over de ingediende klacht aangaande een reclame-uiting van Aldi. De commissie heeft geoordeeld dat de reclame-uiting misleidend is en dus de klacht terecht is ingediend. Ook slagers reageren opgetogen. 

Aldi heeft op 10 september 2008 een reclamefolder uitgebracht met daarin een paginagrote advertentie waarin is vermeld dat Aldi verser en goedkoper is dan de slager om de hoek. De KNS heeft een klacht ingediend omdat deze reclame onacceptabel is. Kort samengevat is de uitlating misleidend, onjuist, kleinerend en oncontroleerbaar. Bovendien worden appels met peren vergeleken, vindt de KNS. ‘Aldi verkoopt voorverpakt vlees. De slager verkoopt een ander product.’

Slager ‘om de hoek’
Aldi zegt in haar reclame-uiting dat zij verser en goedkoper is dan de slager om de hoek.  Aldi vergelijkt zich dus met de slager ’om de hoek’. Dit betekent volgens de Reclame Code Commissie: dichtbij. Dit is een zo ruime omschrijving dat daaronder vrijwel iedere slager valt. Daarom valt de claim ‘verser dan bij de slager om de hoek’ onder het begrip vergelijkende reclame.
  
Vers
De Reclame Code Commissie is van mening dat het begrip ‘vers’ door de gemiddelde consument zal worden uitgelegd als de (korte) tijd die is gelegen tussen het moment van slachten en de verkoop van het vlees.
Aldi probeert haar versheidclaim aannemelijk te maken doordat zij het vlees dagelijks aangeleverd zou krijgen en verkopen. Tijdens de procedure heeft Aldi hiervoor geen verdere onderbouwing gegeven.

Misleidende reclame
De Reclame Code Commissie oordeelt dat Aldi de juistheid van de absolute claim ‘verser dan bij Aldi is het vlees nergens’ niet heeft aangetoond. Ook heeft Aldi niet onderbouwd waaruit blijkt dat haar vlees goedkoper zou zijn. Er is dus sprake van misleidende vergelijkende reclame.

Aldi had haar vlees niet op deze manier met dat van de slager ‘om de hoek’ mogen vergelijken. In haar uitspraak doet zij Aldi de aanbeveling om niet meer op deze wijze reclame te maken.

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels