nieuws

KNS wil imago vlees verbeteren

Slagersnieuws

NOOTDORP – De KNS heeft zichzelf een gigantische uitdaging gesteld: het wil een halt toeroepen aan de stroom van negatieve publicaties rond het product vlees.

KNS wil imago vlees verbeteren

NOOTDORP – De KNS heeft zichzelf een gigantische uitdaging gesteld: het wil een halt toeroepen aan de stroom van negatieve publicaties rond het product vlees.

Daartoe heeft de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS) de gehele ambachtelijke slagersbranche gemobiliseerd en gaat het in gesprek met de vleessector en beïnvloeders van de publieke opinie. Het wordt een proces van jaren. Dat bleek op de bijeenkomst die de KNS woensdag 18 maart in hotel Van der Valk in Nootdorp hierover organiseerde. Het imago van het stukje vlees moet verbeterd worden. Daarvan zijn alle groeperingen in en rond de slagersbranche overtuigd.

Agressief

Weliswaar heeft de ambachtelijke slager een goed imago en genieten mensen van een lekker stukje vlees. Maar als de ongenuanceerde agressieve toon van Wakker Dier en het Dierenbevrijdingsfront gehandhaafd blijft en als de Partij voor de Dieren haar stem blijft verheffen kan dat op den duur wel eens desastreuze gevolgen hebben voor de vleesconsumptie.

KNS-directeur Mirjam van Dootingh maakte aan het eind van de middag de balans op. ‘De negatieve publiciteit is niet alleen een brancheprobleem, maar een sectorprobleem. Daarom is de KNS in gesprek met het COV en CBL. Ook zal meer en indringender moeten worden gesproken met de beslissings- en opiniemakers bij de overheid en met de wat meer genuanceerde en gematigde actiegroeperingen.’ Als derde actiepunt benoemde ze de mobilisatie van de ambachtelijke slagers. Informatieoverdracht is de eerste stap in dat proces. Daarna kan pas – als er financiële middelen zijn – de publieke opinie beïnvloed worden. Ook door het generen van free publicity en door in contact te komen met de 8000 kookclubs in ons land.

Verder kan volgens Van Dootingh van de huidige bedreiging ook een kans worden gemaakt door de consument erop te wijzen dat de ambachtelijke slagerij van het maatschappelijk verantwoord ondernemen een serieuze zaak maakt. Er is op verantwoorde wijze aandacht voor het welzijn van de dieren waar het vlees vandaan komt. Zoals oud-KNS voorzitter Gilles van Dalen opmerkte kent Nederland al hoge keuringsstandaards, zoals het IKB en het SKV, dat volgens Van Dalen het best gecontroleerde systeem van de wereld is. Dát moet beter worden uitgedragen.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels