nieuws

EK: klant besteedt 125 miljoen extra

Slagersnieuws

AMSTERDAM – Nederlandse gezinnen geven in de aanloop naar het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen nu al kapitalen extra uit. Dat geld gaat op aan grote televisies, Oranjeartikelen, luxe eten en drinken.

EK: klant besteedt 125 miljoen extra

AMSTERDAM – Nederlandse gezinnen geven in de aanloop naar het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen nu al kapitalen extra uit. Dat geld gaat op aan grote televisies, Oranjeartikelen, luxe eten en drinken.

Dat meldt de Telegraaf. Alleen al bij goede prestaties van het Nederlands elftal tijdens de groepswedstrijden in het Zwitserse Bern, kunnen winkeliers op een extra omzet-impuls van ruim 125 miljoen euro rekenen. De Raad Nederlandse Detailhandel (RND), met 20.000 aangesloten winkels en supermarkten, schat de extra omzet voor non-food, vooral elektronicaketens, de komende weken op 70 tot 80 miljoen euro.

Koopgekte
"Samen met de verwachte extra omzet van 45 miljoen euro in de supermarkten, kun je gerust spreken van een ongekende koopgekte", zegt RND-directeur Henk Kok. De Olympische Spelen, die op 8 augustus van start gaan, hebben volgens de RND eveneens al invloed op het kooplustige consumentengedrag. De voetbaltoernooien in 2000, 2004 en 2006 leverden Nederlandse winkeliers 8 tot 13 procent extra omzet op. "Een eerste voorzichtige inschatting laat nu al een omzetstijging van 15 procent zien" , aldus Kok.

Elektronica
Verkopers van elektronicaketens als Media Markt, Dixons en BCC verwachten deze weken ook veel meer thuistaps en frituurpannen dan normaal te verkopen. Oranjefans willen zichzelf opvallend genoeg omringen met luxe artikelen" , aldus Kok. Werden in de zomer van 2006 tijdens het WK in Duitsland nog circa 125.000 extra televisies verkocht, de detailhandel verwacht dit jaar rond de 175.000 extra verkochte televisies uit te komen.

Daling tv’s
"Je ziet vooral dat de prijs van plasma- en lcd-televisies fors gedaald is. Daarnaast valt op dat grote schermen steeds poplairder worden. Met het EK en de Olympische Spelen voor de deur vliegen de grote televisies de winkels uit", aldus Kok. ,,Mensen kijken niet meer op een paar honderd euro. Het moet allemaal nog luxer en groter."

Bron: Elsevier Retail

 

Reageer op dit artikel