nieuws

‘Consumptie en prijzen van vlees zullen stijgen

Slagersnieuws

DOETINCHEM – De vraag naar producten uit de intensieve veehouderij zal de komende jaren blijven stijgen. Daarnaast zullen de prijzen voor producten uit de varkens- en pluimveehouderij in de komende tien jaar met 20 tot 30 procent stijgen ten opzichte van de periode 1999 – 2006.

‘Consumptie en prijzen van vlees zullen stijgen

DOETINCHEM – De vraag naar producten uit de intensieve veehouderij zal de komende jaren blijven stijgen. Daarnaast zullen de prijzen voor producten uit de varkens- en pluimveehouderij in de komende tien jaar met 20 tot 30 procent stijgen ten opzichte van de periode 1999 – 2006.

Dat zei Paul Bens, directeur DLV Diergroep tijdens een symposium van For Farmers en ABN Amro over de toekomst van de intensieve veehouderij in Hardenberg. ‘De komende jaren zal de consumptie van varkens en pluimvee met 2 procent blijven stijgen. Dit geldt voor zowel de wereldmarkt als in Europa,’ meldt Bens in het Agrarisch Dagblad.

Bens verwacht dat de lobby om de consumptie van vlees te beperken geen effect zal hebben op de Europese consumptie. ‘In Nederland heeft het misschien een beperkt effect, maar Europa-breed blijft de consumptie toenemen. Met name in Oost-Europa.’ Bens verwacht dat de productie vanuit de intensieve veehouderij gelijk zal blijven stijgen met de toenemende vraag. ‘Maar door de grotere vraag vanuit China zorgt voor meer ruimte op de wereldmarkt, waardoor er minder druk komt op de Europese markt.’

De directeur verwacht dat de opbrengstprijs de komende jaren 20 tot 30 procent zal stijgen. ‘Hier moet ook gezegd worden dat de kostprijs de afgelopen drie jaar met 30 procent is gestegen. Ook dit jaar zie je goede opbrengstprijzen, maar slechte rendementen door de hoge kostprijs. De komende jaren zullen er meer fluctuaties komen in de kostprijs, maar de opbrengstprijzen zullen de kostprijs beter gaan volgen.’ Bens ziet de schaalvergroting ongeremd door gaan. ‘Het aantal bedrijven zal halveren tot 2020, maar de blijvers zullen aanzienlijk groeien. Dit moet vooral gebeuren op de bestaande locaties. Ik heb weinig vertrouwen in het bouwen van nieuwe bedrijven, omdat hier teveel weerstand tegen is.’