nieuws

Consument eet minder vlees

Slagersnieuws

ROTTERDAM – Nederlanders eten steeds minder vlees. Vooral maatschappelijke overwegingen, zoals de bio-industrie en overmatig graanverbruik voor vee terwijl er in de wereld voedseltekorten zijn, hebben geleid tot dit veranderde eetpatroon. Dat blijkt uit een jaarlijkse onderzoek van Deloitte.

Consument eet minder vlees

ROTTERDAM –  Nederlanders eten steeds minder vlees. Vooral maatschappelijke overwegingen, zoals de bio-industrie en overmatig graanverbruik voor vee terwijl er in de wereld voedseltekorten zijn, hebben geleid tot dit veranderde eetpatroon. Dat blijkt uit een jaarlijkse onderzoek van Deloitte.

Drie jaar geleden kwam er in Nederlandse huishoudens gemiddeld nog op 5,1 dagen per week vlees op tafel, nu is dat nog gemiddeld 4,7 keer. Nederlanders eten meer vis (gemiddeld 1 keer per week) of vleesvervangers (gemiddeld 0,6 keer per week), staat te lezen in NRC Handelsblad.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat het aantal mensen dat biologische producten te duur vindt steeg van ruim de helft naar tweederde van de consumenten. Overigens denken veel consumenten dat het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten minder groot is dan een jaar geleden.

Consumenten kopen vaker producten met een Fair Trade keurmerk, zoals Max Havelaar. Een kwart van de ondervraagden zegt dergelijke producten wel eens bewust te kopen, in 2007 was dat 21 procent. Het aantal ondervraagden dat wel eens bewust kiest voor producten met een keurmerk voor een gezonde keuze, zoals het ‘Gezonde Keuze Klavertje’ van Albert Heijn, daalde van 45 naar 40 procent. Tweederde zegt geen keurmerk nodig te hebben om te bepalen of een product gezond is.