nieuws

Chateaubriand zet culinaire pers aan het werk

Slagersnieuws

HEEMSTEDE – Chateaubriand te Heemstede begroette dinsdag een deel van de vaderlandse culinaire pers. Aanleiding voor deze workshop-bijeenkomst was de finale van de Slagerij van het Jaar. Op 29 september wordt tijdens de Slavakto de winnaar bekendgemaakt.

Chateaubriand zet culinaire pers aan het werk
Chateaubriand zet culinaire pers aan het werk

HEEMSTEDE – Chateaubriand te Heemstede begroette dinsdag een deel van de vaderlandse culinaire pers.  Aanleiding voor deze workshop-bijeenkomst was de finale van de Slagerij van het Jaar. Op 29 september wordt tijdens de Slavakto de winnaar bekendgemaakt.

Chateaubriand, een van de finalisten, wilde zich deze week profileren. Bovendien dingt bedrijfsleider Johan van Uden mee naar de Gouden Slagersring, die maandag 28 september – eveneens tijdens de Slavakto – wordt toegekend aan de slager met het meest innovatieve slagersproduct. Adele Teekens (eigenaresse van Chateaubriand) en Johan van Uden (geheel links op foto) vinden het belangrijk om de culinaire publiekspers te laten zien waartoe de ambachtelijke slagerij in staat is.

Hoofdredacteur Harrie Leijten van Slagerswereld.nl (onderste foto, midden) lichtte dinsdag de activiteiten toe van Slagerswereld.nl, vertelde over het waarom van de Slagerij van het Jaar-verkiezing en de Gouden Slagersring en onderstreepte het belang van de Slavakto. Hij nodigde de aanwezige pers uit de slagersbeurs te bezoeken.

De persbijeenkomst was geen obligate lunch met een lezing. Het werd een interactieve ‘slagersbeleving’ bijeenkomst. Met passie en bezieling wist Johan van Uden de aanwezige journalisten te boeien met zijn vakmanschap. Zelfs culinair journalist Johannes van Dam (onderste foto, geheel rechts) was één en al oor. De tien journalisten – meer konden er niet aanwezig zijn – moesten de witte jas aan en de handen uit de mouwen steken. Tijdens de workshop bracht Chateaubriand vooral het orgaanvlees onder de aandacht.

Zo maakten de journalisten een voorgerecht van kalfshersenen, een paté de campagne, werd een gekookte kalfstong bewerkt en een varkenssnuit schoongemaakt. De bijeenkomst had een exclusief karakter. Alle grote dagbladen waren aanwezig, evenals de belangrijke magazines die veel aandacht hebben voor het culinaire aspect of daarin gespecialiseerd zijn. Dergelijke bijeenkomsten leveren een positieve bijdrage aan het imago van de slagersbranche.

 

Foto’s: Koos Groenewold 

Meer berichten over Slavakto 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels