nieuws

‘Arie Klaver bekijkt zijn winkel alsof het een dikbil is

Slagersnieuws

Arie Klaver won in 2007 de verkiezing Slagerij van het Jaar. Reden voor retailwatcher Herman van Wissen deze succesvolle ondernemer op te zoeken en het succes te analyseren.

‘Arie Klaver bekijkt zijn winkel alsof het een dikbil is

Retailwatcher Herman van Wissen wil u kennis laten maken met bijzondere ondernemers die succesvol zijn in de retail. U krijgt inzicht in wat deze ondernemers beweegt, waar ze goed in zijn, op welke mannier ze bij de les blijven, wat zien zij als belangrijke uitdaging en wat zijn de gouden regels voor succes. 

 Er staan 11 medewerkers in de verkoop bij keurslager Arie Klaver op woensdagmorgen om 11.00 uur in het winkelcentrum Makado in Schagen (18.000 inwoners). Arie Klaver en zijn zoon zelf druk achter het hakblok. De slagerij is gevestigd tegenover een grote Albert Heijn bij de ingang van het winkelcentrum. Met een toonbank van 32 meter die perfect en overzichtelijk gevuld is. Je kunt als consument niet om deze winkel heen. Het water loopt je in de mond als je dat geweldige assortiment ziet. De klant kan kiezen uit vers belegde broodjes, maaltijden, alle soorten vlees, vleeswaren en kant-en-klaar producten. Naast het Noord Hollands dikbil rundvlees verkoopt Arie Klaver ook sinds kort Scotch Beef. Alle producten worden ter plekke vers gemaakt bij voorkeur in het zicht van de klant en van uit bediening verkocht. De maaltijden worden de hele dag door, in het hypermoderne Cooking center van Rational vers, in de winkel gemaakt. Arie gelooft niet in voorverpakt vlees bij de slager, laat dat maar aan de supermarkt over. De kracht van de ambachtelijke slager zit in vers en bediening. Dagelijks hebben wij contact met onze klant. Zij laat ons weten of wij op de goede weg zijn.

Start

Arie Klaver, boerenzoon, startte op 14 jarige leeftijd als leerling gezel bij een zelfslachtende slager in het dorp Winkel. Thuis werd hij Klavertje 4 genoemd omdat hij het de vierde van de 11 kinderen was. Zijn eerste loon bedroeg 10 gulden per week.

Het waren de jaren 60 waarin de ambachtelijke slager nog voor het zeggen had in de verkoop van vlees en vleeswaren. Er waren ongeveer 15.000 slagerijen en een paar honderd vooral kleine supermarkten. Inmiddels zijn er nog maar 2500 slagerijen en het einde van de daling van het aantal winkels lijkt nog niet in zicht. De jaren 60 en 70 kenmerkten zich door filiaalvorming in de slagerswereld en de groei in de verkoop van voorverpakt vlees in de supermarkt. Arie Klaver werkte bij grote, kleine slagersbedrijven en was ook jaren bedrijfsleider van het slagersbedrijf G. van Galen die als groothandel ook 10 filialen had. In 1974 kocht Arie Klaver zijn eerste slagerij in Middenmeer van zijn werkgever. In 1981 Noord Scharwoude die hij later aan zijn broer verkocht In 1987kon hij zijn huidige zaak in Schagen kopen. Samen met zijn vrouw werkte hij keihard aan het vernieuwen en versterken van zijn eigen zaak die later Keurslager werd.
 
 Strakke organisatie
 Arie Klaver is een gedreven ondernemer met passie voor het slagersvak. Hij houdt van duidelijke afspraken en doen wat je zegt. Dat vindt je terug in de strakke organisatie, de overzichtelijk ingedeelde toonbanken en de goede sfeer onder de medewerkers. Ondanks de grote club medewerkers achter de toonbank (nu 11 en in het weekend 17) loopt men elkaar niet in de weg. Iedereen heeft zijn/haar eigen taak. En dat dit werkt is te merken aan de trouw van zijn medewerkers want er zijn op dit moment meer dan 10 medewerkers die al 12 ½ jaar bij hem werken. Een goed team medewerkers komt je niet aanwaaien maar daar moet je voor en aan werken. Als ondernemer moet je oog hebben voor je medewerkers. Op tijd met elkaar rond de tafel. Maar ook aandacht voor de persoonlijke wensen. Wat wil hij/zij bereiken? Wat zijn/haar kwaliteiten? Hoe is de thuissituatie? 
 Arie vindt zichzelf streng en rechtvaardig. In de slagerij zijn wij geen softies. Ik heb in de afgelopen 43 jaar gemerkt dat duidelijkheid, respect en laten zien waar je voor staat, echt werkt. Zijn geloof in de toekomst van de slagerij is groot en dat heeft hij ook overgebracht op zijn kinderen. Inmiddels werken er 3 zonen in de slagerij in Schagen en zij volgen alle drie de SVO slagersvakopleiding. Hij vindt het jammer dat de SVO opleiding zo soft is geworden. Je laat 15 jonge stieren (slagers i.o.) niet met zijn allen 3 kilo slavinken maken. Daar moet echt meer aandacht voor komen.
   
Locatie
Het succes heeft Arie Klaver vooral bereikt door zijn lef als ondernemer en zijn goede neus voor  de juiste locatie. Eigenlijk wilde hij op zijn 55ste jaar stoppen maar doordat hij de kans kreeg zijn winkel tegenover Albert Heijn te vergroten heeft hij dat nog even uitgesteld. Een forse investering die in de toekomst zijn geld zeker zal oplveren. De nieuwe slagerij straalt overtuiging en kracht uit. En als je Arie Klaver door zijn winkel ziet lopen dan lijkt het er op alsof hij een dikbil aan het controleren is voor de inkoop. Zit alles op de juiste plek, is er een goede vleesverdeling, ziet het er aantrekkelijk uit en staan zijn mensen fris op de benen. Je ziet de klanten naar Arie kijken als hij door de winkel loopt. Ze kennen hem al jaren en kopen graag bij hem en zijn team. Ach, ja zegt Arie de klant weet dat ze op mij kunnen rekenen.
 
Vijf gouden regels van Klaver:
 1.     Het begint met een goede locatie.
2.     Onderneem met gedrevenheid en laat de klant zien wat je doet.
3.     Wees duidelijk naar je medewerkers en besteedt op tijd aandacht aan hen.
4.     Kies voor de beste kwaliteit en bewaak die iedere dag.
5.     Zorg met je team voor een perfecte presentatie en maak theater.