nieuws

Supers ‘kiloknallen’ maar door

Slagersnieuws

AMSTERDAM – Stuntaanbiedingen voor vlees in de supermarkten, nemen alleen maar toe. Vooral Vomar scoort slecht. Jumbo is de beste.

Supers ‘kiloknallen’ maar door
Supers 'kiloknallen' maar door

AMSTERDAM – Stuntaanbiedingen voor vlees in de supermarkten, nemen alleen maar toe. Vooral Vomar scoort slecht. Jumbo is de beste. Dat blijkt uit de Supermarktmonitor Vlees en Vleesvervangers van Varkens in Nood en Milieudefensie.

Bij de aanbiedingen voor Kerst 2009 waren 19 van de 20 vleesaanbiedingen milieu- en dieronvriendelijk, meldt Varkens in Nood.

‘Ook Albert Heijn, dat in 2009 het assortiment duurzame producten onder de naam Puur en Eerlijk, lanceerde, laat verantwoord vlees links liggen’, zegt ViN. Vomar scoort volgens de monitor overigens het slechtst, Jumbo het beste. Varkens in Nood en Milieudefensie verwijten supermarkten onethisch gedrag.

Aanbiedingen
In de tweede helft van 2009 betrof 94% van de vleesaanbiedingen in folders gangbaar vlees. In de vorige meting van juli 2009 was dit nog 89%. Slechts 6% van de reclame in supermarktfolders werd gewijd aan biologisch vlees en vleesvervangers.

Jumbo
Jumbo steekt volgens de monitor net als vorig jaar met kop en schouders boven de andere supermarkten uit. ‘Zowel wat betreft het aanbod en de prijs van biologisch vlees en vleesvervangers’, aldus Varkens in Nood en Milieudefensie.

Dirk en Vomar
Dirk van de Broek doet het beter dan de vorige keer en steeg van de 6e naar de 2e plaats. Zo nam het assortiment en de aanbiedingen voor biologisch vlees toe en werd het prijsverschil met industrievlees kleiner. Vomar zakte naar de laatste plaats vanwege een karig aanbod van vleesvervangers en vanwege duur biologisch vlees.

Albert Heijn
Ook Albert Heijn stelt teleur, menen de organisaties. De grootste supermarktketen van Nederland daalt in de ranglijst naar de vijfde plaats.
Ondanks het groene imago dat de supermarkt zich heeft aangemeten met het Puur en Eerlijk assortiment, blijft het biologische vleesassortiment achter bij dat van de concurrentie én blijven de prijzen hoog. Zo is biologische biefstuk bij de AH tot 30 procent duurder dan bij andere supermarkten.

Gratis
Het promoten van gangbaar vlees gaat onverminderd door. De supermarktketen trapte vorige week de Hamsterweken af met een twee-voor-de-prijs-van-één actie, waarbij industrievlees gratis wordt weggegeven. En ook deze week wordt weer gratis vlees weggegeven.

Volgens Varkens in Nood en Milieudefensie illustratief voor het gebrek aan morele verantwoordelijkheid bij supermarkten.

Download de Supermarktmonitor Vlees en Vleesvervangers hier

Lees ook:
Verburg wil meer scharrelvarkensvlees (11 januari 2010)
Albert Heijn geeft gratis vlees weg (7 januari 2010)
‘Supers promoten wél biologisch vlees’ (28 juli 2009)
Jumbo beste biovlees-verkoper (23 juli 2009)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over stunts met vlees

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels