blog

De kracht van ons ambacht

De Slagerij 202

Economisch gezien heeft Nederland de stijgende lijn weer te pakken. Positieve geluiden alom. De huizen- en autoverkoop, vakanties, de bouwsector, over de hele lijn zie je stijgende bestedingen. Het consumentenvertrouwen neemt toe en we hebben met zijn allen minder gespaard in 2017 dan in de periode daarvoor. Goed nieuws voor iedereen, zo op het eerste gezicht.

De kracht van ons ambacht

Maar, is het net zo positief gesteld met de ondernemers in de winkelcentra en winkelstraten om ons heen? Als ik af ga op de geluiden die ik hoor en op wat ik zie, geldt dit zeker niet voor iedereen. Alleen al in dit nieuwe jaar zijn er om ons heen weer verschillende winkeliers die stoppen. De één vanwege leeftijd en het ontbreken van een geschikte opvolger. De ander omdat zijn huurcontract afloopt en nu het keuzemoment is. Maar ook collega-winkeliers die met minder of zonder personeel verder gaan. Al met al bedrijven die niet profiteren van de hogere consumentenbesteding. Natuurlijk heeft een ieder van hen een plausibel verhaal en is het hun overkomen.

Naast deze winkels in zwaar weer zijn er ook volop voorbeelden van winkels die het wel goed doen. Vaak in dezelfde branche als hun minder fortuinlijke collega’s. Ondernemers die onder dezelfde omstandigheden als de ‘afhakers’ wel de klant naar zich toe weten te halen en mee profiteren van de stijgende consumentenbestedingen. Waar zit het dan in, vraag je je af.

Belangrijk in 2018 is het om ons onderscheidende vermogen als ambachtelijke slager optimaal in te zetten. Immers de hernieuwde interesse en waardering van de (jongere) consument voor ons ambacht geeft volop mogelijkheden. Wanneer wij ons ambacht optimaal en steeds vernieuwend invullen en enthousiast uitdragen, kunnen we maximaal meeprofiteren van de stijgende consumentenbestedingen. Als ambachtelijke slagers hebben we het consumentenvertrouwen! Dit zullen we steeds moeten blijven verdienen, door de communicatie met bezoekers en de signalen die we krijgen door te voeren in de invulling van ons bedrijf. Onze medewerkers zijn ons visitekaartje en spelen hier een belangrijke rol in. Samen de uitdaging voor 2018 aangaan met een optimale invulling van ons mooie ambacht.

Reageer op dit artikel