artikel

‘Horizon verbreden in mijn eigen bedrijf’

De Slagerij 104

Het runnen van een eigen slagerij is een droom die uitkomt, zegt Tim de Gier van de gelijknamige Keurslagerij in Nijkerk. Tien jaar geleden begon zijn stage bij Gert Jan Veenendaal en inmiddels heeft hij niet alleen vorig jaar het bedrijf overgenomen, maar ook nog steeds een flinke omzetstijging doorgemaakt. Dat komt onder meer door het verlagen van de prijzen en het aanboren van nieuwe markten. Zo ging hij onlangs een samenwerking met de plaatselijke Jumbo aan.

‘Horizon verbreden in mijn eigen bedrijf’
Het runnen van een eigen slagerij is een droom die uitkomt, zegt Tim de Gier van de gelijknamige Keurslagerij in Nijkerk. Foto's: Ton Kastermans Fotografie

Tim de Gier volgde de opleiding Detailhandel, maar twijfelde over welke richting hij op zou gaan. Hij liep stage bij een supermarkt en een kledingwinkel en had een bijbaantje bij de marktslager. Omdat het werken met vlees hem wel beviel, besloot hij Keurslager Gert Jan Veenendaal in zijn dorp om een stageplaats te vragen. Hij had het daar ontzettend naar zijn zin en ging er na het afronden van zijn opleiding aan het werk. ‘Ik heb daar alle kansen gekregen en gegrepen om me uiteindelijk volleerd slager te mogen noemen en het gezicht van de winkel te worden. Toen Gert Jan een jaar of vijf geleden vertelde dat hij over een tijdje wilde stoppen, zag ik mijn kans schoon en heb ik besloten het bedrijf over te nemen’, zegt de 27-jarige ondernemer, die sinds een jaar officieel eigenaar is.

Tim wordt enorm gesteund door zijn familie. ‘Mijn vriendin werkt niet in de winkel, maar staat volledig achter mij. Ook mijn ouders ondersteunen mij. Mijn moeder vindt niets mooier dan mensen helpen. Ze is veertig jaar als kapster werkzaam geweest. Toen ik haar vroeg of ze in de winkel wilde helpen, zei ze volmondig ‘ja’. Mijn vader is één dag in de week minder gaan werken om me te helpen met het bezorgen van bestellingen et cetera. Hier ben ik erg blij mee.’

Toen Tim de Keurslagerij overnam heeft hij de voorkant van de slagerij opgeknapt en deze een frisse uitstraling gegeven.

Grote plannen

Met de Keurslagerij heeft hij sinds de start grote plannen. ‘Het ambacht vind ik prachtig. Ik vind het heerlijk om lekkere dingen te maken en nieuwe producten te lanceren. Het geeft voldoening als je klanten met een glimlach naar huis ziet gaan, maar ik wil ook heel graag mijn bestaande bedrijf verder uitbouwen en mijn horizon verbreden.’

Onder zijn leiding is in een jaar tijd heel wat veranderd. ‘De winkelinrichting was goed; we hebben alleen een paar kleine
details veranderd, maar de buitenkant van het pand hebben we wel een flinke opknapbeurt gegeven. De winkel had totaal niet de frisse uitstraling, die ik voor ogen had. We hebben onze naam in witte letters op een zwarte balk op de gevel geplaatst en voor de deur een we houten bloembakken met olijfbomen neergezet.’

Lagere prijzen

Ook heeft hij vrijwel direct het prijsniveau verlaagd. ‘Ik heb het bestaande assortiment overgenomen, maar in mijn ogen waren de producten wat te hoog geprijsd. In de volksmond stond de slagerij bekend als ‘duur, maar goed’ en dat stond me niet aan. Daarom heb ik berekend welke totale marge ik wilde behalen en wat de marge per product was. Daarna heb ik de prijs van het complete assortiment naar beneden gebracht. We hebben nu een zeer gunstig geprijsd basisassortiment en hebben een nieuwe slogan ingevoerd: ‘Kwaliteit voor de juiste prijs’.’

Meer van dit soort interessante bedrijfsreportages lezen? Neem dan een abonnement op Vleesmagazine

Het effect daarvan is duidelijk merkbaar. ‘De prijsdaling pakt ontzettend goed uit. Het aantal klanten is flink gestegen. Er komen nu verschillende lagen uit de bevolking naar de winkel, terwijl we vroeger vooral mensen trokken doe meer te besteden hebben.’ Maar ook deze laatste doelgroep blijft hij bedienen. ‘Voor deze mensen hebben we bijvoorbeeld Iberico in ons assortiment en grote stukken gerijpt vlees voor op de barbecue. Echt iedereen komt bij ons aan z’n trekken.’

Tim’s moeder is veertig jaar kapster geweest en werkt nu bij hem in de winkel.

Brutaal zijn

Daarnaast is hij naast de productie voor de winkel ook heel veel aan derden gaan leveren. ‘Toen ik het bedrijf overnam, waren er zo’n dertig tot veertig zakelijke klanten en inmiddels ligt dit aantal rond de driehonderd.’ De enorme toename komt volgens hem vooral door de uitstraling van zijn bedrijf. ‘Ik vind het leuk om als vernieuwend te zijn en om dat ook duidelijk zichtbaar te maken aan de buitenwereld. Mijn grootste marketingtool is misschien wel dat ik een echte Nijkerker ben en heel veel mensen ken.’ Bovendien moet je soms best een beetje brutaal zijn, zo heeft hij ervaren. ‘Als ik in een restaurant ben en er staat mij iets niet aan op het gebied van vlees, dan zeg ik dat. En soms levert dat nieuwe klanten op’, zegt hij lachend.

Maaltijden

De Gier is steeds meer maaltijden gaan leveren. Aanvankelijk richtte hij zich op versgekookte maaltijden voor ouderen, maar daar heeft hij inmiddels afscheid van genomen. ‘Ze konden hun maaltijden zelf samenstellen en wij bereidden alles vervolgens vers. Maar ouderen eten maar kleine porties van drie ons. Daardoor hadden we het wel erg druk met de maaltijden, maar verdienden we er vrijwel niets aan.’

Ze kunnen voor een bepaald budget bij ons een bedrag bestellen en dit vervolgens bij de gemeente declareren. Momenteel zijn we in gesprek om vaste toeleverancier te worden voor mensen die dat nodig hebben.

Hij besloot daarom een nieuwe doelgroep aan te boren: het bedrijfsleven. ‘Iedere maandag hebben we nu 15 verschillende, verse maaltijden in de winkel staan. We krijgen veel bestellingen binnen van bedrijven, die steeds willen variëren. Ze kunnen de maaltijden ’s morgens telefonisch of via de e-mail bestellen en wij brengen ze dan ’s avonds langs. We hebben hiervoor flink reclame gemaakt, waarbij we onder meer folders bij de bedrijven hebben verspreid en inmiddels hebben we al behoorlijk wat vaste klanten.’

Sinds kort levert De Gier via de gemeente nu ook aan mensen die niet in staat zijn om zelf een maaltijd te bereiden. ‘Ze kunnen voor een bepaald budget bij ons een bedrag bestellen en dit vervolgens bij de gemeente declareren. Momenteel zijn we in gesprek om vaste toeleverancier te worden voor mensen die dat nodig hebben.’

Online

Ook online is de enthousiaste slager heel actief. ‘We hebben een webshop geopend. Ik heb ervaren dat mensen voor gemakkelijke producten, zoals salades, via een webshop bestellen. Ik wilde eerst het complete assortiment online zetten, maar dat was behoorlijk veel werk. Daarom bieden we nu vooral gemaks- en barbecueproducten online. Enthousiaste barbecuefanaten durven het wel aan om een picanha of spareribs via de webshop te kopen, maar het overgrote deel van de klanten is niet zo bekend met vlees en komt graag langs in de winkel om te kijken wat we allemaal hebben. Al sluit ik niet uit dat we in de toekomst het online assortiment verder uitbreiden’, zegt De Gier.

Daarnaast heeft hij ook de website Completebuurtbarbecue.nl in het leven geroepen, waarbij mensen alles voor een grote barbecue met de buurt of met vrienden kunnen bestellen. ‘Ze kunnen dan per persoon een bepaald pakket bestellen en zien duidelijk in beeld waar ze uit kunnen kiezen.’

Gemaksproducten van De Gier worden sinds kort in de Jumbo in Nijkerk verkocht.

Jumbo

Sinds 1 mei zijn enkele specialiteiten van Keurslagerij De Gier niet alleen in de webshop en in de winkel te vinden, maar van donderdag tot en met zondag ook in de schappen Jumbo Rob & Cindy Veltink in Nijkerk. ‘Mede door de goede naam die ik in korte tijd heb opgebouwd, vroegen Rob en Cindy vorig jaar november of ik met hen zou willen samenwerken. Eigenlijk wilden ze in december al beginnen, naar het was mijn eerste kerst als zelfstandig ondernemer en daar wilde ik eerst mijn pijlen op richten. Ook in de periode daarna had ik het erg druk en we wilden echt de tijd nemen om alles goed te presenteren. Vandaar dat het begin mei is geworden.’

Met opzet is gekozen voor producten die de mensen kunnen pakken, meenemen, thuis even opwarmen en opeten, zoals grillworst, tortilla’s, gevulde stokbroodjes, kippeling, spareribs, gehaktballen met jus en het broodje van de week. ‘Iedere week maken we een ander broodje, zoals met pulled pork. En de vele andere varianten die we bedenken.’

Voordelen

De samenwerking levert voor beide partijen voordelen op. ‘De Jumbo kan profiteren van mijn naam en mijn kwaliteit in de winkel en mij levert het extra traffic op. Ik sluit ook niet uit dat we in de toekomst de samenwerking uitbreiden, bijvoorbeeld door ook een aantal barbecueproducten in de Jumbo aan te bieden of de producten ook in een andere vestiging te verkopen.’ Wel wil hij lokaal blijven werken. ‘Hier in Nijkerk kent een groot deel van de mensen mijn naam en weten ze welke kwaliteit ik lever. In Amsterdam zou dat natuurlijk heel anders zijn.’

De Gier heeft de prijzen verlaagd. Hij verkoopt een gunstig geprijsd basisassortiment en heeft een nieuwe slogan ingevoerd: ‘Kwaliteit voor de juiste prijs’.

De Gier ziet de supermarkt absoluut niet als concurrent. ‘De een wil naar de Keurslager, de ander naar de supermarkt. Iedere klant heeft daar zijn eigen keus in. Dankzij de nieuwe samenwerking kunnen we daar een extra dimensie aan te geven. Ik verwacht niet dat dat ten koste gaat van mijn klantenbestand. Wij zijn echt een speciaalzaak. Wat in onze toonbank ligt, is totaal anders dan het supermarktassortiment. De producten van ons die in de Jumbo liggen, vormen een mooie reclame voor onze zaak. Wellicht trekken ze nieuwe klanten naar onze winkel.’

Reageer op dit artikel