nieuws

KHN ontwikkelt keurmerk voor bezorgplatforms

Nieuws 5011

Koninklijke Horeca Nederland is bezig met het ontwikkelen van een keurmerk voor bezorgplatforms. De brancheorganisatie is daarover in gesprek met de markt.

KHN ontwikkelt keurmerk voor bezorgplatforms

Met een keurmerk wil KHN lokale en regionale bezorgplatforms ondersteunen. ‘Het doel is om ze met elkaar te verbinden, ze te helpen en versterken door het KHN-merk eraan te koppelen en meer duidelijkheid te scheppen voor de consument’, zegt KHN-woordvoerder Bart Mouter tegen Snackkoerier.

‘We willen de platforms helpen die goede plannen hebben, ook vanuit het oogpunt van de horecaondernemer. We kijken daarbij naar de spelregels. Is er bijvoorbeeld een goede balans tussen de marge die een platform verdient en wat de ondernemers eraan overhouden? Daarbij kijken we ook nadrukkelijk naar het verdienmodel.’

Criteria keurmerk nog onbekend

Het is nog onduidelijk wat de criteria van het keurmerk gaan zijn. ‘We onderzoeken wat ondernemers verwachten van een goede bezorgsite en welk verdienmodel daar wat hen betreft het beste bij past. Iedereen realiseert zich dat er kosten aan een dergelijk platform zitten, nu lijkt echter de balans vaak zoek. Vervolgens leggen we dat naast wat we aan tools gezien hebben en zullen daar een set regels uit halen die wat ons betreft leidend zou moeten zijn voor het keurmerk.’
80 partijen hebben zich gemeld

De brancheorganisatie onderzoekt op dit moment de haalbaarheid van een keurmerk voor bezorgplatforms en welke partijen er kans op maken. ‘Na de persconferentie op de Horecava hebben zich meer dan tachtig marktpartijen bij KHN gemeld die een deel van of een heel alternatief kunnen bieden. Met de tien meest relevante zijn er inmiddels gesprekken gevoerd om duidelijk te krijgen wat hun tool precies biedt en tegen welke prijs en voorwaarden. Vanzelfsprekend hebben we hier ook met ondernemers en franchisegevers over gesproken.’ Met welke partijen KHN precies in gesprek is, wil de organisatie niet zeggen.

Lees ook: Spare Rib Express ziet populariteit groeien

Geen eigen KHN-bezorgplatform

KHN heeft de mogelijkheid onderzocht om een eigen bezorgplatform op te zetten, maar dat gaat niet gebeuren. ‘Er zijn al zo veel initiatieven op dat gebied, en KHN wil geen concurrent worden’, aldus de woordvoerder.

Het doel is om eind mei meer duidelijkheid te verschaffen over het plan voor het keurmerk.

Machtspositie van Thuisbezorgd

Horecaondernemers hebben de laatste tijd veel kritiek op de machtspositie van met name marktleider Thuisbezorgd. Vooral de stijgende commissie is de ondernemers een doorn in het oog. Daarom starten veel van hen eigen platforms in de hoop op lokaal en regionaal niveau een vuist te kunnen maken. Een voorbeeld is Bezorgland, dat begin dit jaar van start ging in Emmen en omgeving en nu uitbreidt naar andere provincies.

Lees ook: Thuisbezorgd verwerkt 23 procent meer bestellingen

Reageer op dit artikel