nieuws

PinCollectief haalt landelijke media

Nieuws 943

Remco van der Veer, van Echte Bakker Van der Veer uit Barneveld, heeft de landelijke media gehaald met zijn PinCollectief. EenVandaag van Avrotros zond het onderwerp maandag uit. Van der Veer heeft goede hoop dat het collectief een vuist kan gaan maken tegen de voor kleine ondernemers onevenredig hoge pintransacties.

PinCollectief haalt landelijke media
Slager Van Hunnik sluit zich ook aan bij het PinCollectief. Foto: still uitzending EenVandaag

Remco van der Veer heeft deze actie tot krachtenbundeling ontketend om banken ertoe aan te zetten met redelijke pintarieven te komen voor het midden- en kleinbedrijf. ‘Als we naar de banken en providers gaan met 2 miljoen transacties per maand, kunnen we een vuist maken.’

In de uitzending van EenVandaag komen zijn vader, een slager en een kaasverkoper aan het woord, die wel brood zin in het collectief. ‘Per jaar betalen we zo’n 2000 euro aan pinkosten’, vertelt slager Harrie van Hunnik. ‘Daar kun je een leuke vakantie van vieren.’

Kaashandelaar Jan Jaap Overeem is eveneens enthousiast over het collectief. ‘Toen ik hoorde dat supermarkten maar de helft betalen per pintransactie, dacht ik: dat wil ik ook.’

Jaap van der Veer in de uitzending

Vader Jaap van der Veer legt uit dat de pinbetalingen toenemen in aantal, ook omdat dit door banken en overheid wordt gestimuleerd uit oogpunt van veiligheid. ‘Momenteel is dat bij ons 60 tot 70 procent, dat zal alleen maar meer worden’, aldus Jaap van der Veer. Op de Bakkersvak in Gorinchem afgelopen zondag en maandag, brak Jaap van der Veer bij diverse collega’s die hij daar sprak, een lans voor het PinCollectief. ‘Jullie moeten ook meedoen, dan kunnen we wat bereiken’, aldus de ondernemer,

Kleine ondernemers vinden dat ze teveel betalen voor hun pintransacties. Waar de grote supermarktketens gemiddeld 3 cent per transactie betalen, betalen kleinere ondernemers tot 6 cent per transactie. Het PinCollectief vindt dat de pintarieven tussen het grootwinkelbedrijf en een zelfstandig ondernemer onverklaarbaar groot zijn. Doel van het collectief is die kosten omlaag te brengen. Inmiddels sluiten zich steeds meer kleine ondernemers aan bij het collectief.

Bekijk de uitzending hier

Tegengeluid: hogere kosten zijn wetmatigheid

Het tegengeluid is er ook. Betaalvereniging Nederland legt in de uitzending uit dat het een eenvoudige wetmatigheid is dat kleine ondernemers relatief meer betalen aan pintransacties, omdat het totaalvolume aan transacties bij een groot bedrijf zoals een supermarkt hoger is.

‘Het is een eenvoudige economische wet. De bakker op de hoek betaalt ook meer voor zijn meel dan de grote supermarkt. Tenslotte verkopen de supermarkten meer. Dat geldt ook voor de pinkosten’, zegt Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland.

De oplossing is volgens hem inderdaad dat kleine ondernemers zich verenigen in een collectief. ‘Zo kun je met z’n allen een groter volume aanbieden en een betere onderhandelingspositie creëren’, denkt Boudewijn.

Kleine ondernemers kunnen zich middels de site van het PinCollectief aanmelden.

Lees ook: Van der Veer wil pintarieven collectief aanpakken

Reageer op dit artikel