nieuws

FSIN: speciaalzaken hebben toekomst

Nieuws

UPDATE Speciaalzaken hebben zeker wel een toekomst, maar dan moeten ze zich daadwerkelijk richten op het ‘speciaal’ zijn. De ‘gewone’ speciaalzaak legt het af.

FSIN: speciaalzaken hebben toekomst
Speciaalzaken moeten hun kunde claimen en uitdragen, volgens FSIN. Foto: VMN

Dat is de conclusie van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een onderzoek naar de toekomst van de speciaalzaak. Directeur Jan-Willem Grievink presenteerde maandagmiddag de onderzoeksresultaten tijdens een branche-event van het Vakcentrum Kaas & Delicatessen in Zeist. FSIN concludeert in het rapport Passie, puur en beleving dat de situatie helemaal niet zo hopeloos is. De supermarkten hebben de speciale producten steeds vaker in het schap, specialisten moeten vechten om te overleven, maar het kan wel.

De conclusie lijkt voor de hand liggend, maar dat is het volgens Grievink niet. Dat het aantal speciaalzaken al jaren onder druk staat, heeft volgens het FSIN alles te maken met het feit dat het merendeel van de speciaalzaken maar een gering onderscheidend vermogen heeft, waardoor het verschil met een luxe supermarkt nauwelijks zichtbaar is. Wil je in 2025 een florerende speciaalzaak  hebben, zal je een andere weg in moeten slaan. ‘Specialisten moeten vechten om te overleven, maar het kan wel’, luidt de boodschap van het FSIN.

Klant verandert

De wereld verandert, mensen veranderen dus ook de klant verandert. Wie dat te laat doorheeft, bestaat in 2025 niet meer. ‘Het wordt heel duidelijk dat de ‘gewone’ speciaalzaak niet zal overleven’, zegt Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum. De sleutel ligt volgens haar bij het onderscheidend ondernemen. Dat onderscheidend vermogen is volgens Grievink terug te voeren op vijf factoren. Ten eerste moet de speciaalzaak de product- en kwaliteitskampioen van de regio zijn.

‘Win een prijs met je product en draagt dit uit’, zegt Grievink. Daarnaast moet het assortiment voor minstens de helft uit producten bestaan die de supermarkt niet heeft. Ook moet de speciaalzaak goed bereikbaar zijn en moet de ondernemer creatief zijn en met nieuwe producten en diensten komen. Tot slot moet de ondernemer de klant centraal stellen, bijna op een extreme manier. ‘De klant is niet langer klant maar gast’, zegt Grievink.

‘Mensen houden steeds meer van kleinschalig en lokaal. Dat biedt kansen’, zegt Grievink. ‘Winkels waar consumenten pure, eerlijke producten tegenkomen, zijn in trekt, merkt hij. Het aantrekken van de economie – consumenten hebben voor het eerst in 10 jaar tijd weer meer vertrouwen – helpt daarbij.

Vestigingsplaats

De locatiekeuze wordt nog belangrijker, volgens het FSIN. De komende tien zal een kwart tot een derde van de winkelcentra verdwijnen. Hun rol wordt overgenomen door completere winkelcentra en door online. Dat betekent dat speciaalzaken heel goed moeten nadenken over hun vestigingsplaats. Om rendabel te zijn is er in ieder geval een marktgrootte van ongeveer 20.000 inwoners nodig. In krimpgebieden moet de speciaalzaak juist een breder assortiment voeren, terwijl je in de stad jezelf juist moet onderscheiden met unieke producten en een diep assortiment.

De moderne manieren van verkoop, via social media en webshops horen daar anno 2017 ook bij. ‘Dan sta je als zelfstandige ondernemer sterk en heb je toekomst.’

Reageer op dit artikel