nieuws

Leegstand hardnekkig in middelgrote steden

Nieuws 1507

De leegstand van winkelpanden is afgelopen jaar iets teruggelopen, maar in veel middelgrote gemeenten met 50.000 tot 100.000 inwoners is daar niks van te merken. Daar staat gemiddeld een op de acht winkels in het centrum leeg.

Leegstand hardnekkig in middelgrote steden
Foto: Shutterstock

Dat constateert Dynamis Vastgoedconsultants in een jaarlijks onderzoek naar de Nederlandse winkelmarkt, meldt Distrifood. In ongeveer de helft van deze plaatsen nam de leegstand afgelopen jaar verder toe. Tekenend voor de leegstand in middelgrote plaatsen zijn de voormalige V&D-gebouwen. In de grote steden of ‘hoofdwinkelgebieden’ hebben die bijna allemaal een nieuwe bestemming gekregen, maar in zogeheten ‘ondersteunende winkelgebieden’ in iets kleinere steden staat 72 procent nog altijd leeg.

Leegstand daalt naar 7,4 procent

Over de hele linie daalde de leegstand tot 7,4 procent. Een jaar eerder stond nog bijna 1 procentpunt meer leeg. Volgens de opstellers van het rapport zouden middelgrote plaatsen er goed aan doen het winkelaanbod te verkleinen. Onder meer door de sterke toename van de verkoop via internet is hun regionale functie afgenomen.

Aantal stadscentra met een regiofunctie wordt kleiner

‘Door de veranderende vestigingsstrategieën van retailers is zichtbaar dat de leegstand in deze gemeenten nog steeds oploopt. Ondanks de terugloop in de vraag vanuit de retailer leidt dit nog maar bij weinig gemeenten tot grootschalige krimp van de winkelvoorraad’, stelt Dynamis. De gewijzigde strategie van retailers zorgt er volgens de consultant voor dat het aantal stadscentra met een regiofunctie kleiner wordt.

Klant past zich aan aan het winkelaanbod

Op basis van de recente transacties van (nieuwe) retailers in het winkellandschap blijkt dat er nog slechts 21 hoofdwinkelgebieden met een sterke regionale functie zijn aan te wijzen in Nederland. Doordat retailers zich op een beperkter aantal plekken vestigen, zorgt dit tevens voor een extra aantrekkingskracht op consumenten om te gaan winkelen in deze steden.

Lees hier het hele rapport >>>

Reageer op dit artikel