nieuws

Rabobank: Biologisch groeit harder dan markt

Nieuws 40

De omzet in biologische voeding zal de komende tien jaar met gemiddeld 7 procent per jaar groeien.

Rabobank: Biologisch groeit harder dan markt
Archief Vleesmagazine

Die voorspelling doet de Rabobank in haar rapport “Organic Is Good for You”. Daarmee zal biologische voeding de komende jaren naar verwachting ongeveer drie tot vier keer zo snel groeien als de gehele voedingsmarkt. Rond 2025 zal het marktaandeel van biologisch in Nederland ten minste zijn verdubbeld ten opzichte van de 3,1 procent die door brancheorganisatie Bionext werd gerapporteerd over 2015.

Biologische groeit harder dan de markt

Het marktaandeel van biologisch kan volgens de bank zelfs nog hoger uitvallen als het prijsverschil met reguliere producten kleiner wordt. ‘Dat kan bereikt worden door verdere professionalisering van de keten en hogere rotatiesnelheid op het schap. Zelfs in de pessimistische scenario’s groeit de vraag naar biologisch stukken sneller dan de markt. Dat de afzet van biologische voeding niet nog sneller groeit dan het nu al doet, komt niet eens zozeer door de vraag als wel deels door de beperkte fysieke beschikbaarheid van verschillende biologische grondstoffen’, aldus de Rabobank. In de afgelopen vijf jaar is de afzet van biologische voeding in Nederland met gemiddeld 11 procent per jaar gestegen. De voedingsmarkt als geheel haalde ‘maar’ 1 procent jaarlijkse groei.

Nederland qua biologisch in de middenmoot

Op het gebied van biologische voeding zit Nederland in de West-Europese middenmoot. Het marktaandeel van biologisch in landen zoals Denemarken, Zweden en Zwitserland ligt aanmerkelijk hoger. ‘Dat komt ten dele door het kleinere aanbod van biologische grondstoffen in ons land. De duidelijke keuze van enkele grote Deense, Zweedse en Zwitserse supermarkten voor biologische producten heeft daar ook zeker aan bijgedragen. In Nederland was marktleider Albert Heijn wel succesvol met haar Puur & Eerlijk-label, maar niet alle producten met dat label zijn biologisch. Bovendien staat de Nederlandse markt bekend als uiterst prijscompetitief, wat de adoptie van de duurdere biologische alternatieven waarschijnlijk in de weg heeft gestaan’, zegt de Rabobank.

Reageer op dit artikel