nieuws

Liefde voor het vak drijfveer Vleeshandel P. van den Berg

Nieuws

Vleeshandel P. van den Berg in Dodewaard bestaat dit jaar vijftien jaar. Met Pork Best en Beef Best verkoopt Vleeshandel P. van den Berg vlees met een verhaal. Vlees dat het bedrijf alleen verkoopt aan ambachtelijke slagers, want die moeten zich kunnen onderscheiden van de supermarkt.

Liefde voor het vak drijfveer Vleeshandel P. van den Berg
Hillegonda en Patrick van den Berg

Patrick van den Berg begon destijds kleinschalig met zeven varkens, maar inmiddels beschikt het bedrijf in Dodewaard over een bedrijfsruimte van ruim 2000 vierkante meter en verwerkt het 1000 varkens en 125 runderen per week. Er staan 45 medewerkers vijf dagen per week klaar om in een dag- of nachtploeg werken.

Pork Best

Van den Berg heeft een manier gevonden om zich met varkensvlees te onderscheiden. ‘Dat doen we sinds een jaar of drie met het Pork Best-merk.’ Het vlees is alleen afkomstig van Nederlandse varkenshouders die voldoen aan het keurmerk Keten Duurzaam Varkensvlees. Het gaat om familiebedrijven die samen met de dierenarts goed zorgen voor hun dieren. Ze gebruiken zo min mogelijk antibiotica en de stallen zijn diervriendelijk ingericht. Ook streven de varkenshouders naar een duurzame bedrijfsvoering, met zo min mogelijk milieubelasting en een laag – groen – energieverbruik. ‘Hieruit maken wij een selectie, zodat we perfecte slagersvarkens kunnen leveren. De varkens zijn niet te mager en niet te vet en we werken voor 100 procent met gelten’, licht Van den Berg verder toe.

Beef Best

Met het rundvlees hanteert Van den Berg een zelfde benadering met het concept Beef Best. Vlees van luxe vleesvee dat is geboren bij een Nederlandse veehouder, grootgebracht op een Nederlandse boerderij, geslacht door een Nederlandse slachterij en uitgesneden en geleverd door een Nederlandse vleeshandel. Belangrijk, want in Nederland wordt voldaan aan strenge eisen met betrekking tot dierwelzijn en voedselveiligheid.

Liefde voor het vak

Het succes van Van den Berg is niet het resultaat van een uitgekiend plan. ‘Wij hebben geen bedrijfsstrategie. We zijn groot geworden maar dat was nooit de bedoeling. Wij doen alles uit liefde voor het vak en dat we zo groot zijn geworden is een bijkomstigheid. We zijn nog steeds enthousiast en gaan niks uit de weg. We vinden het ook leuk om te ondernemen’, vertelt Hillegonda van den Berg. Haar man Patrick aanvullend: ‘Wij zijn altijd bezig met iets nieuws. Ik wil altijd uitdaging blijven houden.’

Reageer op dit artikel