nieuws

Vomar en Hoogvliet stoppen met plofkip

Nieuws

Supermarkten Vomar en Hoogvliet maken het verse vleesschap uiterlijk eind 2016 plofkipvrij, zo laten ze weten aan Wakker Dier. Zij sluiten daarmee aan bij de meeste andere supermarkten. Vomar en Hoogvliet vervangen de plofkip door een kip die geen ster verdient, maar wel langzamer groeit en daglicht ziet.

Vomar en Hoogvliet stoppen met plofkip
Archief Vleesmagazine

Afgelopen maandag startte Wakker Dier een campagne tegen de twee supers. De radiospotjes en printadvertenties zijn nu met spoed vervangen door uitingen tegen plofkip bij Boni, een supermarkt die nog geen duidelijke toezegging heeft gedaan. Wakker Dier is vooral blij met de stap van Vomar. Vomar stopt niet alleen met plofkip, maar maakte ook bekend dat zij op korte termijn de helft van het gehele kipassortiment voorziet van één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Dit maakt Vomar in één klap van achterloper tot voorloper op dit gebied. Ook Hoogvliet breidt dit jaar nog haar assortiment kip met één Beter Leven ster uit.

Kleine supermarkten

Wakker Dier richt zich nu op kleinere supermarkten omdat alle grotere supermarkten al bezig zijn met de omschakeling naar een betere kip. Zo stoppen de drie grootste supermarkten – Albert Heijn, Jumbo en Lidl – dit jaar al met plofkip. Nu Vomar en Hoogvliet duidelijke plannen hebben gecommuniceerd, richt de campagne zich nu op supermarkt Boni via regionale kranten en radiozenders in Utrecht en Gelderland. Ook achterblijver Nettorama kan acties verwachten. Wakker Dier daagt de supermarkten uit hun collega’s te overtreffen en te kiezen voor kip met een Beter Leven ster.

Iedere supermarkt kiest eigen kip

In februari 2013 introduceerden de supermarkten gezamenlijk de ‘Kip van Morgen’. Vanwege de minimale welzijnsverbeteringen, werd deze nieuwe kip direct door Wakker Dier omgedoopt tot ‘flopkip’. Sinds de Albert Heijn deze kip als eerste in het schap legde is er veel gebeurd. Andere supermarkten vliegen links en rechts de Albert Heijn voorbij. Bijvoorbeeld door de flopkip daglicht te geven. Of, zoals Jumbo deed, door een geheel nieuwe kip te introduceren die zowel langzamer groeit als flink meer ruimte heeft, maar nog net geen ster verdient.

Kip met keurmerk

Wakker Dier ziet al deze concepten als een tussenstap en zet de campagne voort totdat alle kip voorzien is van het Beter Leven keurmerk. Supermarkten Jumbo, Plus en Lidl hebben nadrukkelijk aangegeven dat zij dit ook nastreven, al hebben ze hiervoor nog geen einddatum gegeven.

Reageer op dit artikel