nieuws

Consument eet minder varkensvlees

Nieuws

In het tweede kwartaal van dit jaar daalde de aankoop van varkensvlees met 8 procent in volume. Consumenten gaven er 9,3 procent minder aan uit.

Consument eet minder varkensvlees

De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau GfK. Verder blijkt dat de verkoop van roodvlees daalde met 1,5 procent in volume ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. De bestedingen daalden met 0,8 procent.

Aan kip gaven consumenten juist meer uit. Ze kochten in het tweede kwartaal 2 procent meer kip ten opzichte van het tweede kwartaal in 2011, gemeten naar volume. De bestedingen stegen met 2,3 procent. De cijfers zijn opmerkelijk. Pluimveevlees ligt onder vuur door de plofkipcampagne van Wakker Dier. Tot nu toe heeft die kennelijk weinig effect op het aankoopgedrag van de consument. Wel zijn de aankopen van kalkoenvlees met 6,6 procent in volume gedaald en in waarde 4,3 procent.

Paul Westra, marktonderzoeker van het Productschap Vee en Vlees (PVV), denkt dat de verschuiving in het aankooppatroon vooral te maken heeft met de matige economische situatie. Kip is goedkoper dan varkensvlees.

Of de kleinere varkensvleesconsumptie ook iets te maken heeft met het steeds grotere aandeel berenvlees in winkels, kan Westra niet zeggen. ‘Dat is op basis van de GfK-cijfers niet aan te tonen.’ In slagerskringen wordt wel gewezen op de risico’s van berenvlees (stinkers) dat kwalitatief minder zou zijn en daardoor afzetdaling van varkensvlees zou kunnen veroorzaken. Het feit dat de varkensvleesconsumptie terugloopt, kan duiden op een afkeer van varkensvlees bij sommige consumenten.

Bron: Boerderij

Reageer op dit artikel