nieuws

Consument geeft meer uit aan Beter Leven- en Scharrelvlees

Nieuws

Consumenten hebben weer meer duurzaam voedsel gekocht. In het eerste halfjaar van 2012 is er ruim 1 miljard euro aan besteed. Dat is 23,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Consument geeft meer uit aan Beter Leven- en Scharrelvlees

Dit blijkt uit tussentijds onderzoek van LEI Wageningen UR. De totale bestedingen aan voedsel zijn in dezelfde periode met 1,2 procent gestegen. Consumenten besteedden opvallend meer aan de keurmerken Beter Leven en Scharrelvlees, respectievelijk een stijging van 65,1 procent en 171,4 procent. EKO/Biologisch is het grootste keurmerk met 43,6 procent van de totale duurzame omzet.

Duurzaam vlees

Er is ook gekeken naar bestedingen per productgroep. In de groep vlees en vleeswaren is de groei het sterkst. Het gaat dan vooral om vleesproducten met het Beter Leven keurmerk. Het grootste gedeelte duurzaam voedsel wordt via de supermarkten verkocht. In de eerste helft van 2012 was dat 65 procent tegenover 60 procent in de eerste helft van 2011.

Monitor Duurzaam Voedsel

Het LEI publiceert jaarlijks in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de Monitor Duurzaam Voedsel. Ieder half jaar wordt een tussenstand gepubliceerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels