nieuws

Vleesspies en hamburger onmisbaar bij barbecue

Nieuws

SLAGERSWERELD – Een barbecue zonder vleesspies en hamburger is voor het grootste deel van de Nederlanders ondenkbaar. De spies staat derde in de top 5 van geliefde ingrediënten.

SLAGERSWERELD – Een barbecue zonder vleesspies en hamburger is voor het grootste deel van de Nederlanders ondenkbaar. De spies staat derde in de top 5 van geliefde ingrediënten.

Barbecuen is in Nederland ongekend populair. In een gemiddelde zomer barbecuet 95% van de bevolking minimaal één keer, en zo’n vier op de tien Nederlanders doen dat zelfs zes keer of vaker. Dit blijkt uit een landelijk representatief on-line onderzoek onder zo’n 500 Nederlanders van zestien jaar en ouder, dat de afgelopen maand in opdracht van Pringles werd uitgevoerd.

Kipsaté
De top vijf van ingrediënten die van een gewone barbecue een ‘ideale’ barbecue maken, bestaat uit de volgende producten: stokbrood (is voor 70% onmisbaar), salade (58%), een vleesspies (51%), hamburgers (48%) en kipsaté (41%). Bij de sauzen staat knoflooksaus bovenaan (33%), gevolgd door satésaus (30%) en barbecuesaus (20%). De meeste geliefde drank bij deze gelegenheid is pils (39%), gevolgd door rosé (25%), water zonder koolzuur (22%), witte wijn (17%) en, op een gedeelde vijfde plaats, cola en rode wijn met elk 16%.

Bovendien wordt barbecuen door een zeer grote meerderheid van 90% van de Nederlanders als een (heel) leuke bezigheid ervaren; slechts 3% vindt er niets aan. Het gezellige samenzijn met vrienden en bekenden (52%), lekker buiten zijn (36%), lekker eten (26%) en de ontspannen sfeer (24%) zijn de belangrijkste redenen waarom men barbecuen zo’n plezierige bezigheid vindt. Het sociale karakter van barbecuen is voor de meeste Nederlanders dus belangrijker dan de maaltijd zelf. Voor acht op de tien jongeren tot 35 jaar is veel, gezellig praten en kletsen dan ook feitelijk de enige andere activiteit die men op een barbecue onderneemt.

Hip & trendy
Een belangrijke trend bij het barbecuen is volgens de Nederlanders vooral, dat er steeds meer vis wordt bereid. Daarnaast wordt er tegenwoordig meer groente op de barbecue gelegd, en winnen de elektrische barbecue en de ‘skottelbraai’ terrein. Men kleedt de bijeenkomst tot slot bij voorkeur steeds meer aan met grotere of kleinere zaken die de barbecue tot een bijzondere belevenis (‘experience’) moeten maken.

Als Nederlanders een volledig vrije keuze wordt geboden voor een barbecueplek ergens in ons land, dan kiest men toch primair voor de eigen tuin (29%). Andere geliefde plaatsen zijn het strand (21%), een boot (18%), een mooi dakterras (9%) en een plek ergens op de Waddeneilanden (8%).