DEN HAAG - Kinderen van 2 tot 4 jaar krijgen via vlees en zuivel ongeveer 40 procent te veel zout binnen. Bij kinderen van 4 tot 7 jaar ligt dit percentage op 30.
Dat blijkt uit onderzoek dat de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) publiceerden.
Voor peuters en kleuters is het ongezond als zij op een dag meer dan 3 respectievelijk 4 gram zout binnenkrijgen.
Van melk- en vleesproducten
Het onderzoek laat zien dat peuters zo'n 4,3 gram binnenkrijgen en kleuters ongeveer 5,1 gram. Het grootste deel van deze zoutinname komt van melk- en vleesproducten.
Naar schatting is een kwart van de inname afkomstig van toegevoegd zout bij koken of aan tafel.
Als kinderen te veel zout binnenkrijgen, kan dat leiden tot een te hoge bloeddruk op latere leeftijd.
Voor het eerst
Het RIVM voerde het onderzoek uit onder bijna 1300 kinderen. Volgens beide instanties is voor het eerst in Nederland onderzoek gedaan naar de zoutinname bij kleine kinderen.
Ook volwassenen krijgen een te grote hoeveelheid zout binnen. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om dagelijks niet meer dan 6 gram zout in te nemen. Volgens de VWA ligt deze inname op ongeveer 9 à 10 gram.
Lees het Advies bureau Risicobeoordeling inzake keukenzoutinname Nederlandse kinderen
Lees ook:
Dossier Zout
Lees ook:
'Fabriek maakt ingewikkeld potje van stamppot' (11 november 2009)
Vion mengt zout anders (20 oktober 2009)
Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over zout






