nieuws

Patrick Knot opent slagerij met eigen producten en vlees uit eigen regio

Marktberichten

Met eerlijke en smaakvolle producten willen Patrick Knot en Deborah Kamminga hét verschil maken en de klanten aan de slagerij binden. Een half jaar geleden openden ze slagerij Patrick in Groningen, waar ze vooral inzetten op producten uit hun eigen worstmakerij en de verkoop van vlees uit de regio.

Patrick Knot opent slagerij met eigen producten en vlees uit eigen regio
Patrick Knot maakt vier verschillende soorten droge worst. Foto: Van Vliet Fotografie

De slager en zijn vriendin hoorden dat het pand van de voormalige slagerij Hoogakker aan de Nieuwe Ebbingestraat in Groningen leeg kwam te staan. Ze besloten hun kans te grijpen. ‘Het is een prachtige, ouderwetse slagerij middenin Groningen’, vertelt Knot. Vooral de locatie sprak hem erg aan. ‘De winkel bevindt zich op de looproute naar het centrum, daardoor is er vrijwel altijd druk in de straat.’

De jonge ondernemers besloten weinig aan het interieur van de winkel te veranderen. ‘Op termijn willen we graag verbouwen, maar het geld daarvoor moeten we eerst verdienen. We zijn nu nog druk bezig met het opbouwen van een vaste klantenkring’, legt de slager uit. ‘Wel hebben we de belettering en het assortiment aangepast. Het was een Uw Slager-vestiging en wij hebben ervoor gekozen om onder eigen naam door te gaan. En aan het bestaande assortiment hebben we een aantal eigen producten uit de worstmakerij toegevoegd.’

Prijzen vakwedstrijden
Zo maakt Knot niet één, maar vier verschillende soorten droge worst, die gretig aftrek vinden. Datzelfde geldt voor de slagersleverworst, waar hij veel goede reacties over krijgt. Dat bleek ook tijdens de Slavakto. Tijdens de landelijke vakwedstrijden behaalde hij maar liefst dertien keer een gouden bekroning, waaronder voor zijn gegrilde kippenpoten, Zeeuws spek en gegrilde rollade. Voor de Groninger droge worst, knoflook-droge worst, de boerenleverworst en de ronde Groninger leverworst kreeg hij zelfs goud met ster.

‘We hebben de prijzen goed gecommuniceerd richting onze klanten. Ze vonden onze winst prachtig. En tijdens het Groningse festival Noorderzon wonnen we de publiekprijs voor lekkerste droge worst. Ook dat heeft voor extra reuring in de winkel gezorgd, waardoor de omzet is gaan groeien.’

Naast worstproducten is de slager ook meer specials gaan maken. ‘Ik probeer de producten naar mijn eigen hand te zetten. Daar is in deze buurt echt vraag naar. Er staan hier wat oudere huizen, waarin veel artiesten, kunstenaars en studenten wonen. Ze hebben over het algemeen een vrij hoge besteding en weten een goed stuk vlees te waarderen. We merken dat steeds meer mensen met vlees experimenteren. Ze komen een smakelijk recept tegen en komen dan met het kookboek of hun telefoon in de hand de winkel binnen om het vlees te kopen. Daarbij gaat het echt om de wat speciale dingen. Ik probeer altijd aan deze vraag te voldoen. Hebben we iets niet in het assortiment dan bestellen we dat en zorgen ervoor dat het de volgende dag in de winkel ligt.’

Regionaal vlees
Ook herkomst wordt belangrijk gevonden. ‘We verkopen regionaal vlees uit Groningen, dat afkomstig is van tien verschillende boeren uit de omgeving. Iedere week communiceren we via een bordje in de winkel met de klant waar het vlees in de betreffende week vandaan komt. Daarnaast koop ik halve varkens in uit Slochteren.’ Hij merkt dat het regionale vlees aanspreekt. ‘Het geeft klanten een vertrouwd gevoel en ze vinden het fijn dat er niet teveel kilometers zijn afgelegd.’

De verkoop van rundvlees gaat dan ook boven verwachting goed. ‘Voor we onze winkel openden, was ik bij een slager in loondienst en daar werd meer varkens- dan rundvlees verkocht. Hier is dat precies andersom. Verder is hier veel vraag naar ouderwetse soorten en wordt er bijvoorbeeld vrij veel paardenvlees verkocht. De vorige eigenaar besteedde hier veel aandacht aan en wij hebben besloten met de verkoop verder te gaan.’

Een andere belangrijke pijler van de zaak is de verkoop van belegde broodjes. ‘We willen graag wat meer bieden dan het bekende broodje gezond’, legt de ondernemer uit. ‘Daarom verkopen we vooral luxe stokbroodjes met eigengemaakte producten, zoals een broodje gegrilde biefstuk, beenham, of rollade. Deze keer is het broodje van de maand bijvoorbeeld een stokbroodje cowboyvlees.’ Het gaat volgens de slager goed met de broodjesverkoop. ‘We merken dat voorbijgangers er even aan moesten wennen, maar als ze een keer een broodje hebben geprobeerd, zien we ze vaker terug. Na de zomer is echt de loop er goed in gekomen.’

Webshop
Ook de webshop loopt steeds beter. In de shop kunnen klanten in het assortiment kijken, hun bestelling doen, waarna deze aan het eind van de dag wordt bezorgd. Boven de €25 is het bezorgen gratis. Knot: ‘We zien de webshop als extra service. We hadden geen verwachtingen en besloten het gewoon te proberen, maar inmiddels krijgen we steeds meer orders binnen.’ De webshop is volgens hem gemakkelijk met het reguliere werk te combineren. ‘We verwerken de bestellingen tussendoor. Als het er één of twee zijn, dan breng ik ze na het werk bij de mensen langs, zijn het er meer dan ga ik een uurtje eerder weg. We merken dat vooral bij hapjesschotels en barbecues men het erg fijn vindt als alles bezorgd wordt.’

Knot is blij met het team om hem heen. ‘Mijn vriendin doet de administratie en staat in de winkel als onze winkeldame vrij is. Mijn broer is altijd bereid bij te springen. Hij heeft ook een slagersachtergrond, maar richt zich nu vooral op onze webshop. In drukke tijden vindt hij het erg leuk om mee te helpen.’

Voor de toekomst hebben de ondernemers nog allerlei plannen. ‘De worstmakerij is ruim, maar wel gedateerd. Op termijn willen we die helemaal strippen. We hebben ook leuke ideeën voor de nieuwe inrichting. We zijn heel benieuwd hoe het gaat lopen allemaal. Het is in het begin bikkelen, maar dat geldt voor iedere startende ondernemer. Met onze eerlijke en smaakvolle producten proberen we wel het verschil te maken en zo de klanten aan ons te binden.’

Reageer op dit artikel