nieuws

Zwanenberg Food Group richt zich ook op groenteproducten

Marktberichten

Netwerkplatform Purple Bee Hive, een initiatief van vleesverwerker Zwanenberg Food Group, gaat zich ook richten op groenteproducten. In eerste instantie gaat de onderneming diverse groenteburgers op de markt brengen, waaronder een bietenburger, een bonenburger en een maïsburger. In het eerste kwartaal van 2015 start de nieuw opgerichte onderneming met producten voor de foodservice. In een later stadium worden de producten ook via de retail vermarkt.

Zwanenberg Food Group richt zich ook op groenteproducten
Bietenburger. Foto: Zwanenberg Food Group

‘Slechts 5 procent van de Nederlanders consumeert de norm van 200 gram groente per dag, de hoeveelheid die geadviseerd wordt in de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Zwanenberg is van mening dat dat percentage moet groeien naar ten minste 50 procent’, zegt ceo Ronald Lotgerink van Zwanenberg Food Group. ‘Wij willen die groei stimuleren door samenwerking in het netwerkplatform Purple Bee Hive van innovatieve ondernemers en andere stakeholders.’

Veel innovaties

Lotgerink wijst erop dat er op het gebied van brood en zuivel sinds 1960 veel innovaties zijn geweest en de assortimenten op die terreinen sterk zijn uitgebreid. ‘Met groente zijn we echter niet verder gekomen dan gesneden groente, groente in blik of pot, en in soepen. Op dit gebied zijn er dus nog vele mogelijkheden.’ De ceo geeft aan dat de vleesconsumptie in Nederland in de afgelopen jaren is afgenomen. ‘Sommige consumenten vinden elke dag vlees eten te duur en willen een bijdrage leveren aan een duurzamer leven. Daarom kijken we ook naar andere markten en producten.’

Kleurrijk assortiment

Voor de groenteburgers worden vooralsnog vier varianten ontwikkeld. Een paarse bietenburger met honing, een groene bonen- en doperwtenburger, een gele maisburger en een rode paprika- en tomaatburger. Sales manager Tjeerd van der Laan van Purple Bee Hive: ‘De burgers vormen tezamen een kleurrijk assortiment. We spelen in op de groeiende vraag naar gezonde, duurzame producten. Alle varianten worden clean label producten zonder kunstmatige toevoegingen.’

Eerste kwartaal

De groenteburgers zullen bij Zwanenberg Food Group in Almelo worden geproduceerd en naar verwachting nog in het eerste kwartaal 2015 via institutionele cateraars worden aangeboden. Daarnaast worden gesprekken gevoerd met retailers over opname in het assortiment.

Reageer op dit artikel