artikel

Zandbergen zeer tevreden over verpakkingsmachine voor The Frozen Butcher

Marktberichten

Bij de keuze voor een nieuwe machine is een modulaire opbouw voor Zandbergen World’s Finest Meat in Zoeterwoude heel belangrijk. ‘Onze machines moeten met het oog op toekomstige groei uitgebreid kunnen worden’, zegt Adriaan Figee. Een goed voorbeeld daarvan zijn onze hamburgers, waarvoor een Multivac R535 dieptrekker werd aangeschaft.

Zandbergen zeer tevreden over verpakkingsmachine voor The Frozen Butcher
Verpakken en labelen gebeurt volautomatisch. Foto’s: Multivac

Dit artikel is een extern blog of expertartikel en verschijnt buiten verantwoordelijkheid van de redactie.

Zeven jaar geleden is Zandbergen World’s Finest Meat zich gaan specialiseren in de productie van hoogwaardige hamburgers. Deze specialisatie heeft inmiddels geleid tot het ontstaan van het kwaliteitsmerk The Frozen Butcher. Onder dit merk, dat in twaalf Europese landen voornamelijk aan de retail wordt geleverd, zijn inmiddels acht verschillende hamburgers, twee steaks en carpaccio verkrijgbaar.

Het dna van het merk The Frozen Butcher bestaat volgens Figee uit verschillende elementen, waarbij een hoogwaardige kwaliteit het uitgangspunt is. ‘We gebruiken voor The Frozen Butcher-producten altijd 100 procent kwaliteitsvlees en voegen verder geen additieven toe. Zo hebben we onder meer 100 procent Angus burgers, Wagyu burgers, US Beef burgers, Iberico burgers, lamsburgers en biologische burgers in ons assortiment. We kiezen voor kwaliteit met een verhaal.’

Eigen importen

De grondstoffen zijn afkomstig uit de eigen importen van het handelsbedrijf. ‘We werken alleen met grondstoffen welke volledig traceerbaar zijn en van leveranciers waarmee we door de jaren heen een sterke vertrouwensrelatie hebben opgebouwd. Heel belangrijk is ook dat wij voor onze hamburgers geen snippers gebruiken, maar werken met hele spierdelen.’

Ook het vertellen van het verhaal achter het vlees, vindt hij heel belangrijk. ‘Zo gaan we binnenkort een kalfsvleesburger lanceren en hebben we daarbij bewust gekozen voor Peter’s farm, onderdeel  van de Van Drie Group. We willen precies weten waar de dieren zijn opgegroeid en volledig achter de producten staan die we aanbieden.’

Opvallende verpakking

Naast de kwaliteit van het product speelt bij Figee een goede verpakking een belangrijke rol. ‘We hebben bewust gekozen voor een opvallende, achthoekige verpakking die van allerlei informatie is voorzien. Zo staat op iedere doos van welk vlees het product is gemaakt, waar het vlees vandaan komt en geven we informatie over het ras. Daarnaast vermelden we in de verpakking waarom we bewust kiezen voor ingevroren producten en hoe het vlees het beste bereid kan worden.’

Het is een missie van het bedrijf om de kwalitatief onderscheidende bevroren producten meer onder de aandacht te brengen. ‘We focussen ons sterk op frozen’, benadrukt Figee. ‘Een consument koopt vaak vers vlees en vriest dit in, maar als wij het invriezen kunnen we een betere kwaliteit garanderen. Ons vlees wordt op -35 graden Celsius ingevroren en dit snelle vriesproces komt de kwaliteit ten goede.  Met The Frozen Butcher proberen we het diepvriesassortiment een upgrade te geven. Daarom besteden we ook veel aandacht aan het beantwoorden van de vraag ‘why do we freeze’. We willen onze gedachte graag uitleggen en uitdragen om te proberen consumenten te infomeren over de vele voordelen van bevroren vlees, het ‘believe the freeze’. Dat lijkt aardig te werken, want in twee jaar tijd is onze afzet flink gestegen.’

Hamburgerimago

Een andere missie van het bedrijf is om het imago van de hamburger breder te trekken dan alleen het snacksegment. ‘We willen laten zien dat het product niet per sé op een broodje geserveerd hoeft te worden met wat ketchup en mayonaise. Een hoogkwalitatieve burger kan als een uitstekende vervanger dienen voor bijvoorbeeld een steak. Gelukkig begint ook dit besef steeds meer door te dringen bij de consumenten en in de horeca.’

Daarom worden ook op de website www.frozenbutcher.com diverse recepten getoond. ‘The Frozen Butcher is echt een totaalconcept in plaats van enkel een range kwaliteitsproducten. Als aanvulling op de verpakking geven we op de website nog meer informatie zodat de nieuwsgierige consument volledig op de hoogte is van onze producten en filosofie.’

Uitbreiding assortiment

De afgelopen tijd is het assortiment van The Frozen Butcher flink uitgebreid en ook voor de toekomst zijn er nog allerlei productideeën. ‘We hebben onlangs steaks van US Angus op de markt gebracht, de striploin en de ribeye ’, aldus Figee. In oktober zijn de eerste Rainforest Alliance gecertificeerde hamburgers gelanceerd op vakbeurs Anuga. ‘We zijn hiermee koploper in de markt. We zijn het eerste Europese bedrijf dat een Rainforest Alliance gecertificeerd rundvleesproduct op de markt brengt. In de toekomst kan het vlees door een van onze eigen boerderijen worden geleverd, want deze is sinds kort ook gecertificeerd.’ Duurzaamheid is altijd belangrijk geweest voor ons, benadrukt hij. ‘Dat doen we vanuit onze eigen overtuiging dat je moet produceren met respect voor mens, dier en zijn/haar omgeving.’

Multivac

Voor diverse producten maakt Zandbergen World’s Finest Meat gebruik van dieptrekken en skinverpakken. Hiervoor heeft het bedrijf een R535 dieptrekmachine aangeschaft bij Multivac. Figee is erg te spreken over de samenwerking. ‘We hebben al langer een relatie met Multivac en er was eigenlijk geen twijfel wie de leverancier zou worden van de nieuwe machine. De medewerkers van Multivac zeggen vaak dat ze geen machines verkopen, maar service en daar zijn we het volledig mee eens. Het bedrijf staat dag en nacht voor ons klaar. Dat vinden we heel belangrijk. Wij gaan met onze leveranciers een partnerschap aan. Dit betreft niet alleen het leveren, servicessen en onderhouden van de machine, maar ook vooraf adviseren over de mogelijke verpakkingsvormen en bijvoorbeeld het maken van proefverpakkingen, die wij aan onze klanten kunnen laten zien om hen te overtuigen. We zijn ervan overtuigd dat een goede partner synergievoordeel biedt wat betreft onderhoud. Bovendien zijn we gecharmeerd van de Duitse makelij.’

Ook vindt hij het een voordeel dat Multivac zowel de machine als het verpakkingsmateriaal levert. ‘Zo hebben we voor alles slechts één aanspreekpunt. We hebben bij de lancering van The Frozen Butcher-lijn heel nauw samengewerkt en we hebben mede door alle inzet van Multivac onze krappe deadline gehaald.’

Vooruit durven kijken

Naast het partnerschap wordt ook veel waarde gehecht aan een modulaire opbouw van een machine. Figee legt uit: ‘We vinden het heel belangrijk dat een machine uitgebreid kan worden. We beginnen bij stap één, maar sluiten niet uit in de toekomst tien nieuwe stappen te maken. Het is belangrijk dat een leverancier hier rekening mee houdt en samen met ons vooruit durft te kijken. Toen we met de hamburgerlijn begonnen, hadden we een machine met één formaatdeel en daar zijn nu al een paar formaatdelen bij gekomen. Inmiddels voeren we oriënterende gesprekken met Multivac over hoe we de lijn verder kunnen automatiseren.’

Mart de Koning van Multivac vult aan: ‘Zandbergen World’s Finest Meat is vooruitstrevend en innoverend. Het groeiperspectief van deze onderneming is heel bijzonder. Vaak maken bedrijven keuzes voor vandaag, maar bij Zandbergen kijkt men duidelijk naar waar ze over vijf jaar willen staan. Het leveringsprogramma van Multivac biedt daarin ruime verpakkingsoplossingen.’

 

Van slagerij tot wereldwijde sourcer van vlees

Zandbergen World’s Finest Meat is al ruim veertig jaar een echt familiebedrijf. Oprichters Cor en Ton Zandbergen traden in de voetsporen van hun vader, die een eigen slagerij had. In 1977 maakten zij de overstap naar een kleine importfirma. Ze importeren vlees vanuit Zuid-Amerika, waarmee ze de basis legden voor hun interesse en inzicht in internationale handel op het gebied van vlees en vleesproducten. ‘Zandbergen is zich in de loop der jaren steeds meer gaan specialiseren in kwaliteit’, vertelt Figee. ‘Er zijn vaste lijnen voor de inkoop van zowel vers als bevroren vlees van vaste leveranciers uit met name uit Noord- en Zuid- Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland en Thailand en dit wordt geleverd aan vaste afnemers uit de Europese retail, horeca en industrie.’