nieuws

Wakker Dier: ‘Helft barbecuestunts is kiloknaller’

Industrienieuws 22

Wakker Dier is een radiocampagne gestart, waarin zij consumenten waarschuwt voor kiloknallers in het barbecueschap. ‘Hoewel barbecueën in de reclames van de supermarkten vooral ‘gezellig samen’, ‘genieten’ en ‘lekker naar buiten’ is, is het voor de dieren vaak allesbehalve gezellig. Want ruwweg de helft van het barbecuevlees dat supermarkten in hun folders aanbieden, is een kiloknaller’, stelt de dierenwelzijnsorganisatie.

Wakker Dier: ‘Helft barbecuestunts is kiloknaller’
Foto: Wakker Dier

Wakker Dier: ‘Supermarkten weten het leuk te verpakken. Ze presenteren barbecueën als een feestje, en verhullen daarmee dat het voor veel dieren helemaal niet zo rooskleurig is. Want vaak staat het dieronvriendelijkste vlees in de folder. En dat dierenleed op de barbecue bederft de feestvreugde.’

Voor het eerst naar buiten

Meer dan de helft van de vleesaanbiedingen voor op de barbecue is volgens de dierenwelzijnsorganisatie een kiloknaller: vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit blijkt uit een telling van Wakker Dier. Veel van de dieren die achter de vrolijke barbecuereclames en -stickers verscholen gaan, komen dus pas voor het eerst buiten op weg naar het slachthuis. Biologisch vlees, waarvan de dieren wel naar buiten mogen, wordt daarentegen amper gepromoot als barbecueproduct.

Folders

Wakker Dier bekeek voor deze analyse de vleesaanbiedingen in de folders die de twaalf grootste supermarkten publiceerden van week 17 tot en met 24. Vlees dat in een barbecuejasje was gestoken, werd geteld als barbecuevlees. Bijvoorbeeld wanneer er ‘ook lekker op de barbecue’ bij het product stond, of wanneer het thema van de folderpagina barbecue was.

Foutste barbecuereclame

Onlangs riep Wakker Dier ook op tot een zoektocht naar de meest Foute BBQ-reclame: reclames voor barbecuevlees waarvan de sfeer in de reclame in schril contrast staat met het vlees achter de aanbieding. Zoals reclames op radio of televisie, of aanbiedingen in de folders. De nominatieronde is inmiddels gesloten, binnenkort zullen de kandidaten worden bekendgemaakt.

Kiloknallercampagne

Wakker Dier voert actie tegen de kiloknaller: gestunt met keurmerkloos vlees. ‘Want al decennialang focust de vleesmarkt zich eenzijdig op industrieproducten en (te) lage prijzen. Diervriendelijkere varianten krijgen zo geen kans’, aldus de dierenwelzijnsorganisatie. Met deze campagne wil Wakker Dier bereiken dat supermarkten hun folders gaan gebruiken om diervriendelijker vlees aan te prijzen, in plaats van altijd maar weer dierenleed. Zo kunnen de supermarkten de consument meenemen in de verduurzaming.”

Reageer op dit artikel