nieuws

De Groene Weg verwacht sterke groei

Industrienieuws

De Groene Weg, de dochteronderneming van Vion Food die zich exclusief toelegt op biologisch vlees, voorziet de komende jaren een sterke groei. Vóór het jaar 2020 slacht het bedrijf jaarlijks meer dan 100.000 biologische varkens. In vergelijking met de huidige omvang is dat een groei van ongeveer 25 procent.

De Groene Weg verwacht sterke groei
Gerard Top (l) en Allard Bakker

De Groene Weg vierde dinsdag 21 juni 2016 haar 35-jarige bestaan. Met 12 slagerijen in Nederland en afzet naar diverse grote retailketens, is het bedrijf marktleider in de biologische vleessector in Nederland. De Groene Weg exporteert ruim de helft van haar productie en heeft met name in Duitsland een sterke positie. De onderneming ziet goede mogelijkheden om de export te verbreden naar andere landen.

Groei

De omzet van biologisch vlees in Nederland groeit gestaag met zo’n 6 tot 7 procent per jaar. ‘De vraag in de markt vormt voor De Groene Weg het uitgangspunt. Wij groeien met de markt mee en handhaven daarmee onze leidende positie’, aldus Allard Bakker, manager van Vion Farming en eindverantwoordelijk voor De Groene Weg. De verwerking van biologische varkens vindt plaats in de gespecialiseerde slachterij van Vion Food in Groenlo. De Groene Weg verwerkt daarnaast biologische runderkarkassen.

Samenwerking in de keten

Als belangrijke succesfactor noemt Allard Bakker de jarenlange goede samenwerking met biologische varkenshouders. De 65 boeren die hun varkens leveren aan De Groene Weg zijn aangesloten bij een leveranciersvereniging. Die overlegt met het bedrijf over de inkoopvoorwaarden, maar ook over mogelijke verbeteringen op de veehouderijbedrijven. ‘We hebben in de loop der jaren wederzijds vertrouwen opgebouwd. Dat is een belangrijke voorwaarde om gezamenlijk een sterke positie op te bouwen’, stelt Bakker vast. Hij noemt als voorbeeld dat het in het biologische segment lukt om met een stabiele prijs voor de varkens te werken. ‘We spreken vier keer per jaar een faire prijs af, waar de veehouders het voor kunnen doen. Dat geeft rust voor alle partijen.’

Partner

Voorzitter van de leveranciersvereniging Gerard Top, veehouder in Zwartebroek op de Veluwe, onderschrijft deze woorden. ‘Wij werken optimaal samen om de markt zo goed mogelijk te bedienen. We ervaren dat De Groene Weg beseft dat wij een goede prijs voor onze varkens moeten krijgen om de continuïteit van onze bedrijven te garanderen.’ Top noemt De Groene Weg ‘een goede partner, ook in minder goede jaren’.

Meer varkenshouders

Ook Top is optimistisch over de toekomst. ‘Het grootwinkelbedrijf toont steeds meer interesse voor biologisch. Dat geef een boost aan onze sector.’ Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, is verruiming van de aanvoer gewenst. De Groene Weg werkt daarom samen met de leveranciersvereniging aan de omschakeling van enkele tientallen extra varkensbedrijven in Nederland.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Allard Bakker verwacht hiervoor voldoende animo: ‘De Groene Weg is een succesvol ketenconcept en een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Biologisch vlees van De Groene Weg heeft 3 sterren van het Beter Leven Keurmerk van de dierenbescherming. Daarnaast wordt het verhaal achter het vlees verteld, door de biologische veehouders in beeld te brengen. Dat zorgt voor trots bij de veehouders en voor een sterke positie van ‘De Groene Weg’.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels