nieuws

Vion: nette vleesafdeling bepalend voor consument

Industrienieuws

Een schone en nette vleesafdeling is voor de consument hét belangrijkste aspect bij de aankoop van vlees.
Dat blijkt uit de Vion Consumer Monitor. De monitor verzamelt data over de consumentenperceptie van vlees én over de beleving van de vleescategorie per retailer.

Vion: nette vleesafdeling bepalend voor consument

De Vion Consumer Monitor analyseert data die het consumententengedrag verklaren. Deze helpen de retailer zijn vleescategorie verder te ontwikkelen. De monitor levert opzienbarende uitkomsten op. In het onderzoek wordt de consument gevraagd waar ze het meest op letten bij de aankoop van vlees. Een schone en nette vleesafdeling is voor de consument hét belangrijkste aspect bij de aankoop van vlees. Dit is nog belangrijker dan een goede kwaliteit of prijs. De Vion Consumer Monitor laat zien dat de consument het aspect ‘schone vleesafdeling’ zeer verschillend beoordeelt en vindt dat een aantal retailers de netheid niet op orde hebben. Er zijn formules waarbij slechts de helft van de eigen klanten hierover tevreden is.

Eigen duurzaamheid

De Vion Consumer Monitor maakt zichtbaar hoe de retailer in de ogen van de consument scoort op duurzaamheid. Een ruime meerderheid van de vleeskopers geeft aan bij de aankoop van vlees te letten op duurzaamheidsaspecten. Uit de gegevens van de monitor blijkt dat de gewenste mate van duurzaamheid en de perceptie hiervan bij een aantal retailers behoorlijk ver uit elkaar ligt. De retailers kunnen met de gegevens hun duurzaamheidsbeleid verder afstemmen op de wensen van hun klanten. Opvallend is dat de hoogte van het inkomen en of de consument veel of weinig vlees koopt geen effect heeft op de mate waarin consumenten bezig zijn met duurzaamheid. Bij het kopen van vlees denkt de consument bij duurzaamheid namelijk in eerste instantie aan aspecten die het eigen belang dienen. Ook het voorkomen van verspilling, zoals het weggooien van vlees en gezond en afwisselend eten ziet de consument als een duidelijk voorbeeld van duurzaamheid. Dit is te typeren als ‘eigen duurzaamheid’, een lang en gezond leven.

Klein boven groot

Onderzoek van het Centraal Plan Bureau laat zien dat het aantal kleine huishoudens de komende jaren fors toeneemt. Uit  GfK-data blijkt dat het aandeel gekochte kleinverpakkingen stijgt, ten koste van het aandeel groot-verpakkingen. In relatie tot deze data is een tegenovergestelde beweging in de schappen te zien. Veel retailers leggen namelijk de nadruk in hun vleescategorie op voordeel- cq. grootverpakkingen. Dit is veelal ingegeven door de wens van de retailer om zich te onderscheiden op prijs en zich vooral te richten op gezinnen. De Vion Consumer Monitor laat zien dat een goed assortiment kleinverpakkingen belangrijker wordt gevonden dan een goed assortiment grootverpakkingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels