nieuws

Belg eet iets meer vleeswaren

Industrienieuws

BRUSSEL – Belgen aten vorig jaar iets meer vleeswaren. Het thuisverbruik nam vorig jaar in volume met 1,1 procent toe, maar in waarde met 3,7 procent.

Belg eet iets meer vleeswaren
Belg eet iets meer vleeswaren

 

BRUSSEL – Belgen aten vorig jaar iets meer vleeswaren. Het thuisverbruik nam vorig jaar in volume met 1,1 procent toe, maar in waarde met 3,7 procent.

Dat stelt Vlam, het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing, in het rapport Vleeswaren2007

Waal eet meer
De laatste jaren ligt de hoeveelheid vleeswaren (charcuterie) vrij stabiel op 16,4 kilo per Vlaming. De Waal at vorig jaar 630 gram meer vleeswaren dan de Vlaming. Gekookte ham, kookworsten en andere kookwaren zijn vooral populair bij de Franstaligen. Vlamingen eten liever gevogeltebereidingen, salami en paté. 

Vooral zoutwaren
Zoutwaren (zoals spek en gedroogde ham) staan nog altijd op de eerste plek met een aandeel van 23 procent van het vleeswarenverbruik. Gekookte hammen staan met 22 procent tweede. Vleeswaren van gevogelte (kip, kalkoen) nemen jaarlijks toe (van 3,7 procent in 1999 tot 6,8 procent in 2007), ten koste van zoutwaren en gekookte ham

Discounter wint terrein
De supermarkt is (met 78 procent van het verkochte volume) nog steeds de belangrijkste verkoper van vleeswaren. In 2000 was dat nog 70 procent. Toch wordt nog altijd 16,6 procent van het volume door de ‘beenhouwer’ verkocht. De hard discounter (Lidl, Aldi) wint terrein. Zij hebben inmiddels ruim een kwart van de vleeswarenmarkt in handen en dat gaat met name ten koste van het marktaandeel van de speciaalzaak en buurtsuper.

Droge worst bij slager
Voor vleeswaren van gevogelte en salami scoort de hard discounter als verkoopkanaal het best. Bij paté, kookworsten en ‘andere kookwaren’ scoort de speciaalzaak met respectievelijk 22, 18 en 21 procent goed. Bij ‘andere producten’, zoals droge worst, bierworst, rosbief en varkensgebraad staat de slager met 31 procent marktaandeel fier op kop.

Jong gezin kiest gevogelte
Gevogeltebereidingen, salami en kookworsten zijn vooral populair bij jongere gezinnen, grotere gezinnen en gezinnen uit de hogere sociale klassen. Zoutwaren, paté, gekookte ham en andere kookwaren zijn weer populairder bij oudere gezinnen, kleinere gezinnen en mensen uit de lagere sociale klassen.

Meer voorverpakt
Tussen 2000 en 2007 is het aandeel voorverpakte vleeswaren gestegen van 40 naar 62 procent. Dit vooral omdat charcuterie steeds meer in supermarkten wordt verkocht.

Download het Vlam-rapport


Klik voor een vergroting


Klik voor een vergroting


Klik voor een vergroting

Lees ook:
Waal eet meer vleeswaren dan Vlaming (7 februari 2008)
België pompt miljoenen in eigen vlees (25 december 2007)
Belgen eten minder vlees (16 februari 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over vleeswaren in België
Alle berichten over vlees in België

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels