nieuws

Vleesbedrijf moet internationaler opereren

Industrienieuws

EDE – Europese vleesbedrijven moeten zich niet meer alleen richten op de nationale markt, maar op de grotere regio’s. In Noordwest-Europa wonen 173 miljoen consumenten.

Vleesbedrijf moet internationaler opereren

EDE – Europese vleesbedrijven moeten zich niet meer alleen richten op de nationale markt, maar op de grotere regio’s. In Noordwest-Europa wonen 173 miljoen consumenten.

Dat stelde Nan-Dirk Mulder van de Rabobank op het Nationaal Vleescongres. Mulder is associate director food & agribusiness research & advisory van de Rabobank. Samen met 85 collega’s wereldwijd monitort hij de mondiale food & agribusiness.

Groeiende vraag
Tot 2025 neemt de vraag naar vlees wereldwijd toe met 50 procent, met name door de toenemende vleesconsumptie in China en de rest van Azië. De vraag in Europa groeit slechts een klein beetje.

Europese ondernemingen kunnen daar volgens Mulder maar weinig van profiteren doordat ze veel kleiner zijn dan Amerikaanse en Braziliaanse bedrijven. Daarnaast opereert het merendeel nationaal. Nederland zou volgens Mulder meer moeten en kunnen profiteren van de excellente ligging. ‘Duitsland en Groot-Brittannië zijn grote importerende landen, daar liggen nog voldoende kansen.’

De Braziliaanse ondernemingen richten zich niet meer alleen op de exportmarkt, maar investeren ook in Europa en de VS. Zo is JBS de grootste rundvleesproducent is de VS.

Volgens Mulder gaan in Europa de middenbedrijven in de vleessector verdwijnen. De kleine bedrijven overleven dankzij nicheproducten met toegevoegde waarde, de grote ondernemingen doordat ze schaalvoordelen hebben en grote volumes kunnen produceren.

Succesfactoren
Mulder beschreef bovendien 8 succesfactoren om te overleven:

  • focus op het juiste segment in de markt
  • word voorkeursleverancier van de juiste parij óf merk je eigen producten
  • manage de keten
  • stel het toekomstige aanbod veilig
  • zorg dat de voeding voor 100 procent veilig en traceerbaar is
  • wees prijsconcurrerend
  • spreid de risico’s
  • zorg voor voldoende schaal en regionale spreiding

Lees ook de andere nieuwsberichten van het Meat & Meal vleescongres van 28 maart:
Dierenwelzijn wordt norm bij productie vlees
Henny Swinkels: burger bepaalt hoe te ondernemen
Supers introduceren gezonder vlees
Jumbo wil stoppen met ‘gecastreerd vlees’
Fit & Good van Enkco flopt in supers
Vlees lijdt niet onder negatieve verhalen

Lees ook:
Vleescongres: Groei of niche bepaalt toekomst vleesbedrijf 

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over het vleescongres

We hebben weer een nieuwe stelling!
‘Minister Verburg wil de vleessector meer laten betalen voor de keuringen van vee en vlees. De vleessector moet dit niet pikken.’ Stem hier

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels