nieuws

Unox misleidt met ‘geen E te veel

Industrienieuws

ROTTERDAM – ‘Unilever misleidt consumenten met zijn reclame voor Unox-rookworst zonder kunstmatige toevoegingen.

Unox misleidt met ‘geen E te veel

ROTTERDAM – ‘Unilever misleidt consumenten met zijn reclame voor Unox-rookworst zonder kunstmatige toevoegingen.’

Dat zeggen microbioloog Pieter ter Steeg en hoogleraar Martijn Katan, voedingsexpert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam in dagblad Trouw, meldt Distrifood.

De Unox-reclame, bekend van de slogan ‘eerlijk is heerlijk’, maakt onderdeel uit van de Unox-campagne om kunstmatige toevoegingen (E-nummers), zoveel mogelijk te weren. Ook in soepen uit pak komen ze niet meer voor, onder het motto: ’Geen E te veel’.

Verkeerde keelgat
Beide slogans zijn microbioloog Ter Steeg in het verkeerde keelgat geschoten. ‘Ze suggereren dat er iets mis is met E-nummers. In werkelijkheid zijn die stoffen volkomen veilig. Diverse hoogleraren hebben dat bevestigd, net als het Voedingscentrum en de Voedsel- en Warenautoriteit.’

Hoogleraar Katan zegt dat E-nummers per definitie veilig zijn. ‘Stoffen krijgen pas zo’n nummer als de Europese Unie heeft vastgesteld dat ze verantwoord kunnen worden gebruikt.’

Unilever heeft zich deze week bij de Reclamecodecommissie in hoger beroep moeten verantwoorden voor de rookworstreclame.

Slecht imago
E-nummers zijn ooit ingevoerd om de angst voor kunstmatige toevoegingen weg te nemen, maar ze lijden onder een zeer slecht imago. De meeste mensen denken dat ze ongezond zijn. Door bewust op die angst in te spelen misleidt Unilever de consument, luidde het betoog van Ter Steeg. Verder zouden concurrerende producenten van rookworst met veel E-nummers door de campagne in een kwaad daglicht worden gesteld.

Een woordvoerder van Unilever erkent in Trouw dat E-nummers veilig zijn. ‘Maar we misleiden niemand. Consumenten vragen zelf om natuurlijker producten, en van concurrenten hebben we nooit klachten ontvangen.’ De uitspraak volgt eind augustus.

Lees ook:
Unoxworstjes met minder varkensvlees (7 juli 2008)
Unilever levert Aldi Van Heesch-rookworst (8 april 2008)
Unox commercial van de maand (21 november 2007)
Unox schrapt E-nummers (24 september 2007)

Zie ook:
Dossier E-nummers

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over Unox

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels