nieuws

Supermarktbranche ziet niets in name-and-shame

Industrienieuws

CBL is tegen name and shameLEIDSCHENDAM – Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is tegen het voornemen van de VWA om een name-and-shame beleid te gaan voeren. ‘De consument heeft er geen baat bij’, stelt het CBL.

Volgens het CBL kan de klant niets met de informatie omdat de producten waar het om gaat al uit de schappen zijn verdwenen, zodra er namen van ‘foute’ producenten in de openbaarheid komen.

Supermarkten willen alleen veilige producten verkopen. Onveilige producten mogen de consument niet bereiken en mocht dat in uitzonderlijke gevallen wel gebeuren dan zullen deze direct uit de markt gehaald. Hierover bestaat geen enkele discussie en wordt altijd goed samengewerkt met de VWA, zegt het CBL. Name and shame heeft daarom geen enkele toegevoegde waarde voor de consument. Bovendien zal het leiden tot afbreuk van de geloofwaardigheid van de VWA omdat door het snelle optreden van de supermarkten (door onveilige producten niet meer te verkopen) alleen gegevens openbaar zullen worden gemaakt waarbij de volksgezondheid niet in gevaar is.

Volgens het CBL zal dit ertoe leiden dat de consument juist in verwarring raakt in plaats van beter geïnformeerd zoals de VWA nastreeft. De consument moet blindelings op de Voedsel en Waren Autoriteit kunnen vertrouwen. De plannen van de beide ministers doen hier afbreuk aan, meent het CBL.

Lees ook:

Gegevens ‘foute’ bedrijven op internet

Reageer op dit artikel