nieuws

Slordige fabrikanten vaak oorzaak recall

Industrienieuws

Ingrediënten moeten altijd worden gemeld, maar niet iedereen neemt het zo nauwREADING – Recalls van voedingsproducten zijn vaak te wijten aan de onoplettendheid van de fabrikant. Er wordt niet goed genoeg gecontroleerd op allergenendeclaraties en etikettering, en internationale voedingsregels worden niet goed opgevolgd, blijkt uit onderzoek.

Het merendeel van de wereldwijde recalls kan door een betere controle gemakkelijk voorkomen worden, stelt Reading Scientific Services in Groot Brittannië. Zij onderzochten 200 recalls over de hele wereld, zoals de vondst van een vogelkop in een blik bonen in Amerika en benzeen in frisdrank in Zuid-Korea, Europa en de Verenigde Staten.

Maar liefst veertig procent van het aantal recalls betrof volgens het instituut foutieve allergenendeclaraties. Allergenen werden niet vermeld, of onjuist vermeld. Vooral de Verenigde Staten scoren slecht op dit punt. Verder werden producten vaak fout geëtiketteerd.

Europese bedrijven moeten deze trend goed in de gaten houden om te voorkomen dat dit soort fouten ook vaker in Europa gaan voorkomen. Bedrijven moeten beter letten op het correct volgen van de richtlijnen die bijvoorbeeld HACCP voorschrijft. Fouten in de vereiste controles worden te vaak gemaakt, stelt het instituut.

Albert Heijn kwam in Nederland de afgelopen maanden regelmatig in het nieuws door foutieve allergenendeclaraties. Zo moesten er in januari dertien soorten vleeswaren uit de handel worden gehaald omdat deze lactose bevatten, terwijl het etiket iets anders meldde. Recent werd ook chocolade van Euroshopper teruggehaald omdat er koemelkeiwit in was aangetroffen, wat er niet in hoorde te zitten.

Lees ook:
Henri van de Bilt: geen schuld aan foute hampakjes

Reageer op dit artikel