nieuws

‘Overname Laurus-winkels brengt meer luxe

Industrienieuws

Jumbo wordt speler van formaatAMSTERDAM – Met de verkoop van de supermarkten van Edah en Konmar aan Plus, Golff, Jumbo en Albert Heijn dunt het grijze middensegment flink uit.

‘Het geeft de markt voor luxe supermarkten een flinke impuls’, zegt Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland. ‘De beide overnames trekken de markt behoorlijk op omdat de formules zich richten op de bovenkant van de markt.’

Ook de onderkant van de markt, waarop vooral supermarkten als Aldi en Lidl zich begeven, krijgt een stimulans. Grievink: ‘Ik verwacht dat er winkels van Edah op moeilijke vestigingsplaatsen aan discounters worden verkocht. Die plekken lenen zich niet voor een luxe supermarkt.’

Door de verkoop van Laurus verdwijnen de twee supermarktformules Konmar en Edah uit het straatbeeld. Hiermee verdwijnt een groot deel van de grijze middenmoot. Dat zijn supermarkten die zich eigenlijk nergens in onderscheiden. ‘Dat is weer gunstig voor de industrie’, legt Grievink uit. ‘Jumbo is bijvoorbeeld de lieveling van de levensmiddelenindustrie omdat deze keten veel nieuwe producten in het assortiment opneemt. Jumbo voert bovendien relatief veel A-merken en weinig huismerken.’

Jumbo groeit volgens de levensmiddelenexpert uit tot een partij om rekening mee te houden. ‘Het wordt zo langzamerhand een belangrijke speler. Door die schaalgrootte krijgen ze ook makkelijker medewerking van leveranciers. Het is een wijze zet van Jumbo om de Konmar-filialen over te nemen.’

Reageer op dit artikel