nieuws

Ophef over gezondheidslogo op varkensvlees

Industrienieuws

Britse ophef over gezondheidslogo op varkensvleesLONDEN – Groenten- en fruitproducenten in Groot-Brittannië hebben woedend gereageerd op het besluit dat de varkensvleessector ook gebruik mag maken van het zogenoemde ‘5-A-Day’-logo.

Het logo is een gezondheidsbeeldmerk dat vijf porties fruit en groenten per dag propageert.

De Britse belangenvereniging voor de varkensvleesindustrie, British Pig Executive, mag van het Britse ministerie van Gezondheid het logo nu ook gebruiken voor haar promotionele activiteiten van varkensvlees. Het is voor het eerst dat dit wordt toegestaan voor producten waar groenten of fruit geen hoofdbestanddeel van is.

Vooral directeur Mark Newton van saladefabrikant Florette, steekt zijn woede niet onder stoelen of banken. Zijn bedrijf werd enige tijd geleden geweigerd het beeldmerk te voeren omdat de salades van Florette dressing bevatten.

‘Nu lijkt het erop dat een maaltijd met varkensvlees met, ik weet niet hoeveel vet, vijf keer per dag gegeten mag worden, terwijl een groene salade met olijfoliedressing niet wordt toegestaan.’

Reageer op dit artikel