nieuws

Nieuwe producten voegen onvoldoende waarde toe

Industrienieuws

V.l.n.r AH-directievoorzitter Dick Boer, chairman van Unilever Nederland Harry Brouwer en Wouter Koetzier van Accenture.MAARSSEN – Nieuwe producten voegen onvoldoende waarde toe.Winkelformules zijn te weinig onderscheidend. Dit zijn de belangrijkste conclusies van retailers en fabrikanten die meededen aan het onderzoek ‘Samenwerken aan groei’ van ECR Nederland en Accenture.

Driekwart van de foodsector geeft aan weer te willen samenwerken om verder te kunnen groeien, zo blijkt uit het onderzoeksrapport. Frits van den Bos, directeur ECR Nederland: ‘De branche heeft na de opschudding (lees: de prijzenoorlog) van de afgelopen jaren weer behoefte terug te gaan naar de basis. Het is interessant dat bedrijven samenwerking weer zien als de sleutel om te groeien.’

Retailers en fabrikanten geven drie belangrijke samenwerkingsgebieden aan: promotieplanning en promotie-evaluatie, productintroductie en management en gezamenlijke marketing. ‘De branche pakt klassieke thema’s als promotie evaluatie en productintroductie opnieuw op’, zegt Miel Janssen, partner bij Accenture. ‘Door gestandaardiseerd en objectief alle promoties te evalueren valt nog veel te leren over de juiste afprijzing en het integrale effect. Hier valt nog enorm veel te verdienen.’

Woensdag werd tijdens het congres ‘Werk aan de winkel’ het eerste exemplaar van het onderzoek aangeboden aan de co-voorzitters van ECR Nederland Dick Boer, directievoorzitter van Albert Heijn en Harry Brouwer, chairman Unilever Nederland B.V. Het onderzoek werd uitgevoerd door ECR Nederland en Accenture.

Het rapport is geschreven na online onderzoek en paneldiscussies onder de kernleden van ECR Nederland. Zo werkten onder andere aan de studie mee: Albert Heijn, Heinz, Interbrew, Jumbo, Kraft, Laurus, Schuitema en Unilever Nederland.

Reageer op dit artikel