nieuws

Luisteren naar kritische consument is must

Industrienieuws

WAGENINGEN – Vlees- en foodbedrijven die het vertrouwen van de consument vasthouden, hebben de toekomst. Dat zei ZLTO- en Vion-topman Antoon Vermeer donderdag op het Food & Agri-congres in Wageningen.

Luisteren naar kritische consument is must

WAGENINGEN – Vlees- en foodbedrijven die het vertrouwen van de consument vasthouden, hebben de toekomst. Dat zei ZLTO- en Vion-topman Antoon Vermeer donderdag op het Food & Agri-congres in Wageningen.

‘De consument van tegenwoordig reageert sneller en kritischer’, stelde Vermeer in zijn lezing. Bedrijven die zich richten naar de samenleving, hebben de grootste kans te overleven.

Impact
Maatschappelijk denken heeft volgens Vermeer veel meer impact op de wijze van produceren dan wetgeving. Een voorbeeld is volgens hem vlees van onverdoofd gecastreerde varkens. ‘De beslissing van retailers in Nederland om geen onverdoofd gecastreerd vlees meer in de schappen te willen hebben, heeft nu ook zijn weerslag in Duitsland, Denemarken en België. Deze landen leveren vlees aan onze supermarkten en moeten nu ook met een beweging komen.’

Aansluiting
Een ander voorbeeld is de sterke opkomst van streek- en regionale producten. ‘De consument vraagt er steeds meer om. Als je als bedrijf verstandig bent, houd je aansluiting.’

Meer nieuws van het Food & Agri-congres:
Supers stellen (vlees)orders kerst uit (13 november 2008)
FNLI: ‘Alleen EFSA nog product laten beoordelen’ (14 november 2008)
‘Overheid maakt het foodbedrijven moeilijk’ (14 november 2008)

Lees ook:
Helft Duitsers vertrouwt vlees in supers niet (29 oktober 2008)
Van Loon levert berenvlees voor Lidl NL
(20 oktober 2008)
Aldi wil direct naar berenvlees
(17 oktober 2008)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels